Svar: Gode sovevaner del 2

8. juli 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Eriks mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit svar - og rigtig dejligt at høre, at du har købt flere af mine bøger - så er sommerferielæsningen i hus:) Tusind tak for det!

Ad 1) Hvis Erik vågner efter en time og virker udhvilet, smilende og glad, så skal du tage ham op, pludre med ham, lege med ham, skifte ham, give ham mælk osv. Hvis han virker til at have fået den søvn, som han lige der har behov for, så skal du ikke begynde at arbejde på at få ham til at sove videre.

Hvis han derimod ikke vågner rigtigt op, men ligger og småklynker, virrer med hovedet og tydeligt virker træt og ikke udhvilet, så må du gerne se om du med dine hænder på hans krop, lidt kærtegn, trille med barnevognen osv. kan få ham til at sove videre. Ligger han og sover sammen med dig i din seng i løbet af dagen og han efter måske 20-40 minutter bliver urolig, så må du igen gerne med dine hænder, nærhed osv. se om du kan lulle ham videre i søvnen. Når han viser tegn på at ville vågne tidligt op, så har han måske også brug for lidt mere mælk og kan så derefter sove videre og sove et lidt længere søvnstræk.

Ad 2) Når I arbejder på at få skabt en dagsrytme, som I alle kan fungere med nu og er igang med at skabe nye rutiner og ritualer, så er det en rigtig god idé, hvis I forsøger at passe jeres behov for at køre op for at handle osv. ind med dette. Det betyder at du f.eks. kan udnytte middagsluren til at gå en længere tur med barnevognen og måske gå forbi købmanden for at handle lidt og derefter vænne hjem - så han har mulighed for at sove hele vejen og på den måde bliver holdt sovende.

Det er på samme måde en god idé at I ikke inviterer gæster eller går i byen osv. i den periode, hvor I arbejder på at få skabt nye vaner - det er søvnen, rutinen og genkendeligheden som er vigtig lige nu.

Og ja - så vil der naturligvis være dage, hvor I er nødt til at se lidt stort på søvn og rutiner og hvor han måske falder i søvn bilen, når I kører, vågner op, når I kommer hjem og derfor skrider rytmen. Og her kan I ikke se en powernap som dagens 3. lur, men er nødt til at sige at denne dag så kører lidt ud over det sædvanlige, denne dag følger ikke jeres ...

Annonce

... plan. Og så må I denne dag passe hans søvn ind, som han viser behov for. Så sover han måske 4 mindre lure den dag og så er det sådan. Det er dog stadig vigtigt at du forsøger at holde fast i rytmen og den plan I arbejder på næste dag, når en ny dag starter, så alle dage ikke skrider:)

Ad 3) Som udgangspunkt skal Erik ikke vækkes, men have lov til at sove, når han sover. Og han vil, hvis I følger en nogenlunde fast plan fra morgenstunden ofte stille og roligt passe sin rytme ind resten af dagen, så han naturligt begynder at sove sine lure på mere faste tider. Og umiddelbart er svaret nej - han skal ikke vækkes kl 18 fordi I gerne vil have ham til at sove kl 20.30. Rigtig mange børn vil i denne alder sove deres 3. lur kl 18 og vil derfor først være parate til at sove for natten når klokken er 21-22, nogle gange endda lidt senere. Og det er normalt. Det betyder ikke at han altid først vil sove kl 22, det vil ændre sig igen. Så selvom du lige nu synes det vil være rigtig dejligt, hvis han sover allerede kl 20.30, så er det ikke sikkert at det passer med den rytme han har lige nu…

Når det er sagt så skal det naturligvis heller ikke være sådan, at han sover kl 18 til 22 og så holder sig vågen til kl 02 om natten - det har ingen af jer glæde af og hvis han begynder på den måde at ændre rytme, så han sover om dagen og er vågen om natten, så kan det være nødvendigt at vække ham, for at sikre at han er aktiv og vågen i dagtimerne - og på den måde hjælpe ham til at sove om natten i stedet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Måske kan det hjælpe dig at tælle timer - så du regner med at han skal sove ca 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen?

Ad 4) Det er okay at I har valgt at sove i hver sit værelse om natten, da i forstyrrer hinanden. Det vil naturligvis betyde at du så skal op om natten, hjælpe med stillingskift, beroligende hænder osv. og at det kræver lidt mere af dig, fordi du hver gang er nødt til at stige ud af din seng og gå ind på børneværelset, - men hvis det fungerer bedst for jer på denne måde og du dermed også får sovet, når du sover, så er det naturligvis også en god prioritering:)

Håber du kan bruge dette videre og rigtig god sommerlæsning i alle mine bøger!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor