Svar: Falde selv i søvn
7. juli 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Natteravn
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I trives som familie og har det rigtig godt. Amningen er gået rigtig fint, men nu er hun blevet ældre og nye behov begynder at melde sig og det skal der naturligvis være plads til.
Jeg har flere tanker og vil gerne dele nogle af dem med jer:
Jeg kan se, at jeres datter har en sen søvnfase. Hun har en rytme, hvor hun står sent op, sover sent hele dagen igennem og naturligt går sent i seng. Og det er okay - hun trives med denne rytme og det gør i princippet ikke noget, at hun ikke sover før klokken ofte er 23, da hun samlet set sover, som hun har behov for - men I forældre trives ikke rigtig med det.
Det er sådan at hele dagens rytme naturligt spiller ind på natten. Og når jeres datter sover længe om morgenen, så vil hun naturligt også sove sent om dagen og gå sent i seng om aftenen. Det I kan gøre er at starte dagen tidligere. I er altså nødt til at stå op, vække hende om morgenen, så hun kan få morgengrød senest kl 7.30 og på den måde kan hendes rytme rykkes frem. At få hende i seng i god tid om aftenen, kræver altså at I starter dagen et par timer tidligere end I gør lige nu - og derfor skal I vurdere, hvad der er vigtigst for jer forældre: At sove længe eller at have partid om aftenen…:)
Deruover skal hun have flere små måltider hele dagen igennem, så hun bliver fyldt rigtig godt op med mad og vand og så I på den måde sikrer jer, at hun ikke søger brystet, fordi hun har ekstra behov for mælken. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Vækkes senest kl 7, kærligt, nænsomt, træk gardinerne fra, lad sollyset komme ind, snak stille med hende osv. så hun vågner stille og roligt op.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl 9.30 - og uden at blive ammet og uden at være i favn. Må gerne puttes til lur i barnevognen ligesom til middagsluren. Sover her måske 45 minutter.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Suppleres også meget gerne med grøntssagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, men må også meget gerne være mos fra glas. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop sødmælk og puttes til middagslur 13-13.30 som nu, sover her måske 2-2.5 time
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet, som fast del af putteritualet, ca kl 19.30-19.45
Ammes og puttes til natten kl 20-20.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten 23-05: Ammes en gang efter behov. Måske har hun brug for en ekstra amning sen aften og så lægger du hende til der og derefter sover hun så til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Måske sover hun sit længste søvnstræk først på natten og har så brug for en tår mælk hen mod morgenstunden og så ammer du hende der.
Det vil være rigtig fint at din datter får to amninger i døgnet med den alder hun har og jeg vil anbefale at du nu starter med at lære hende at sove uden at blive ammet om formiddagen. Det vil være rigtig godt at du i stedet tilbyder hende et mellemmåltid og herefter kan du putte hende i barnevognen så hun lærer at sove uden at være i din favn og naturligt lettere kan afledes, fordi I triller en tur. Giv hende lidt bløde frugtbåde i hånden, giv hende en vandflaske med tut som hun kan drikke af, hvis hun er tørstig og tril hende så en tur og lad hende sove, når hun viser sig klar.
Når hun puttes til middagsluren skal hun ikke ammes - og som jeg læser dit brev, så plejer du heller ikke at amme hende her, så det er rigtig fint. De rutiner du har her skal du således bibeholde.
Om aftenen vil jeg foreslå, at du i første omgang lægger dig med hende og ammer hende i din seng. Det er ro og tryghed for hende og det har hun brug for. Det handler lige nu om at give hende mælken og nærheden, men lære hende at sove, uden at hun behøver brystet i munden og uden at hun behøver være i din favn.
I stedet for brystet skal hun så have noget andet i stedet, et nyt ritual, en ny måde at blive beroliget på, det kan være at du kærtegner hende, giver hende en putteklud eller små ord du siger som "sshh-sshh" eller lignende. Det kan godt komme til at kræve lidt tid og du skal være tålmodig, men det kan godt lade sig gøre :)
Som du kan se af dagsplanen, så anbefaler jeg at du giver hende et bad om aftenen. Badet bør ligge godt en time før putning, for at have effekt. Efter badet tilbydes hun en godnatgrød i køkkenet, så får hun børstet tænder og derefter går du så ind i soveværelset med hende og lægger dig med hende i din seng, hvor hun så bliver ammet.
Du skal prøve at afkorte amningen, så hun stille og roligt lære at kunne falde i søvn uden at brystet er i munden. Læg dig med hende, lad hende blive ammet liggende, så hun stadig har dig helt tæt på, men så hun lærer at falde i søvn ved siden af dig og uden at være i din favn. Lirk så brystet ud af munden på hende, når du fornemmer at hun næsten sover, men ikke sover helt. Nogle gange vil hun måske søge det igen og så får hun det, men når der atter er ro på, så prøver du at lirke brystet ud af munden igen. Du skal gerne nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, skal du så sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så disse ritualer tager mere og mere over. Det vil sige, at hun på sigt skal kunne beroliges med disse kærtegn og uden brystet. I starten hvor hun ligger ved siden af dig, men stille og roligt kan afstanden mellem jer øges, så hun kan blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Det kan være en rigtig god idé at koble hendes seng til din. Tage tremmerne af den side, som vender ind mod dig og koble jeres senge sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun lære at sove i sin egen seng og du kan samtidig berolige hende og lade hende mærke at du er der, uden at hun behøver komme op og uden at du behøver stige ud af din seng.
En godnatsang kan godt indføres, når hun ligger ved siden af dig eller når I når dertil, hvor hun ligger i sin seng, så hun beroliges af sangen, kærtegnene osv. og ved at det betyder at det er sovetid. En godnathistorie introduceres ofte bedst i 12-18 måneders alderen.
Når og hvis I forsøger at putte hende direkte i egen seng og hun så bare ligger og snakker, så skal I ikke gøre noget. Det må hun gerne, så længe hun hygger sig og ikke er ked af det. Mange børn har brug for på den måde at koble lidt fra, før de kan sove. Hvis hun rejser sig op og vil lege, så skal I vurdere om puttetidspunktet er rigtigt og se på dagsplanen og om noget skal ændres - igen her spiller hele dagens rytme ind og det vil hjælpe jer, at starte dagen tidligere, jf. planen jeg har sendt jer.
Hvis hun begynder at græde, så skal I vurdere hvad gråden handler om. Hvis hun græder fordi hun er overtræt, så vil det ofte hjælpe at I står hos hende, holder jeres hænder beroligende på hende og hjælper hende til fysisk ro i sengen, hvor hun skal sove og hun overgiver sig hurtigt til søvnen. Hvis hun græder utrøsteligt, så skal I tage hende op og trøste og berolige, amme igen og først putte hende, når hun atter viser sig parat.
Hvis det tager flere timer at putte hende, så er noget ikke som det skal være - så skal I enten ændre på dagsplanen eller på rutinerne og så må I skrive igen:)
I kan godt prøve at indføre den nye dagsplan, når I skal på campingferie, men at ændre putterutiner, når man skal sove et andet sted, væk hjemmefra, kan være rigtig svært, så det må nok vente til I er hjemme igen - men I kan som sagt godt starte med dagsplanen og rytmen - aftenbad, godnatgrød og måske lære at falde i søvn uden at have brystet i munden…
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske