Brev:
For lidt søvn?
7. juli 2014
Alder:
3 år, 6 mdr.
For lidt søvn?
Kære Helen,
Min store søn på 3,5 år bliver puttet kl. 18.45 hverdag. Vi snakker ved sengekanten om hvad vi har lavet i løbet af dagen og hvad vi skal dagen efter. Vi har fundet ud af at det fungerer bedst hvis det er mig der putter, hvis far putter så går det op i hat og briller :-)
Vi snakker max i ti minutter også ligger jeg med ham i 5-10 minutter og kysser godnat og går. De sidste 3 uger har jeg faktisk ligget med ham indtil han faldt i søvn og holdt ham i hånden, nu prøver jeg at "trappe lidt ud af det". Det skal lige siges at han fra at han var 6 mdr har sovet selv på sit værelse og indtil at han var 2,5 år har der stort set ikke været problemer med hans søvn samt det at han kan falde i søvn selv.
Da problemerne startede for et år siden har vi nok holdt for meget på principperne om at han skulle falde i søvn selv hvilket resulterede i at han kom ud 15 gange efter at han blev lagt. Nu prøver vi så den anden strategi med at ligge med ham.
Normalt er han ikke typen der vil sidde og hyggekramme med mor, han har for meget krudt i numsen i løbet af dagen, men jeg er blevet overrasket over ham når jeg ligger med ham om aftenen. Han ligger og nusser min hånd og kysser min hånd og rejser sig op kortvarigt og kysser mig på kinden. Jeg sidder bare helt stille ved siden af ham med hovedet på sengen med lukkede øjne. Det virker som om at han virkelig har behov for trygheden om aftenen.
Han bliver altid ked af det når jeg går og kommer typisk ind til os 2 gange hvor vi skal ind og putte ham igen. Ofte er vi nød til at hæve stemmen lidt før at han accepterer at det er sovetid. Det vil vi gerne undgå helt, især fordi at vi jo lige har haft en hyggestund og det skulle gerne slutte af på den måde. Han vågner ofte 1-2 gange om natten og kommer ind til os, vi følger ham ind i hans seng uden de store protester. Om morgenen vågner han tidligt ved 6 tiden. Han falder i søvn ved 19-19.20. Ingen middagslur det sidste år.
Hvad tænker om du om dette? Sover han for lidt og hvad kan vi gøre bedre med sengeputningen.
Venlig hilsen
Mor