Svar: For lidt søvn?
7. juli 2014
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 3 års alderen er 12 timer i døgnet. Det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre. Du fortæller at han ofte falder i søvn kl 19-19.20 og at han vågner tidligst ved 6 tiden om morgenen, nogle gange sover han måske til kl 6.30-7… Og han sover således mellem 11-12 timer i døgnet og det er meget fint :)
Det er rigtig dejligt at læse, at I lytter til ham og hans øgede behov for at have jer nær om aftenen. Det er tydeligt at han har rigtig meget brug for trygheden og det skyldes måske både hans alder, men også det faktum, at han jo er blevet storebror og netop tidspunktet ved sengen om aftenen er jo der, hvor han kan være sikker på at have jer for sig selv. Det er hans tid og det er helt naturligt at det netop er mor han foretrækker, fordi mor jo går hjemme med lillebror og han har naturligt brug for at mærke at du også er der hundrede procent for ham - og det mærker han om aftenen, når du er hos ham. Og hvor er han sød og kær, når han nusser din hånd, kysser dig osv. Elskelig dreng!
Det er fint at du stille og roligt prøver at trappet behovet for din nærhed lidt ud og du kan f.eks. gøre det, at du læser en godnathistorie højt og når du skal skifte side, så beder du ham om at slippe din hånd. Du kan ikke bladre, hvis du samtidig skal holde ham i hånden. På den måde vænner han sig til at han ikke behøver holde i dig hele tiden, men fornemme at du jo stadig er der, at du ikke går fra ham. Så du sidder der, læser lidt for ham, viser ham billeder osv. Så du er der hele tiden, og han kan sagtens falde trygt i søvn i sin seng.
En anden mulighed er at bruge det jeg kalder for strygetøj-metoden. Jeres dreng har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed når han skal sove og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig er det også fint at lære ham at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget han sagtens kan klare.
Så i stedet for at du skal blive siddende og holde ham i hånden eller du vælger at gå fra ham og han så bliver oprigtigt ked af det, så kan du være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset. Du skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se dig. Det er vigtigt at han kan se dig fra sin seng og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om du er der. Og du kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre at du er der.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Han ved jo godt, at når han er lagt i seng, så sidder I inde i stuen og hygger - nogle gange, når han er gået ind til jer, så har han set slikskålen på bordet, set at lillebror var oppe, set jer sidde tæt og have det dejligt og han vil naturligt være en del af dette. Han synes ikke det er fair, at han skal være i sin seng :) Derfor er det vigtigt at vise ham, at når han sover, så sker der noget kedeligt, I hygger jer ikke, men har noget kedeligt at lave - nemlig at stryge tøj :)
I kan derfor stå på værelset eller lige uden for døren og han kan kalde "Moar?!" og du kan svare "Jeg er lige her, læg du dig ned skat". Du er der, beroliger, betrygger, men holder fast i at det er sovetid for ham nu.
På samme måde kan du udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – du har her et formål med at gå frem og tilbage og det vigtigt. Det har betydning at du kan sige "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør ham mere rolig ved at være i sin seng. Og samtidig behøver han ikke stige ud af sengen, for at se om du er der, han lærer at du kommer tilbage hurtigt, som du jo har sagt - og at du blot er ude at hente lidt mere rent tøj.
Når I har gjort jeres dreng tryg ved at skulle være i sin seng, netop ved at stå der og stryge tøj, lave noget praktisk, så kan I stille og roligt udvide netop med at hente tøj, der skal lægges på plads og på den måde stille og roligt få vænnet ham til at være der alene, velvidende, at I kommer igen, som I har lovet - så kan I begynde at være væk i lidt længere tid. I kan sige "jeg går ud og tømmer opvaskemaskinen" eller lignende og han kan ligge på sit værelse og høre, at I klirrer med kop og tallerkener. Han kan høre at I er der og er helt rolig ved det og derfor rolig ved at sove:)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske