Falde selv i søvn

7. juli 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Falde selv i søvn

Kære Helen.

Så har vi virkelig brug for din hjælp.

Vores dejlige datter, der er knap 10 mdr gammel har indtil er indtil nu faldet indøvningen ved mit bryst om aftenen når hun skal sove. Det har indtil nu fungeret fint, men nu falder hun først i søvn omkring kl 23 og vi er derfor begyndt at savne noget voksetid om aftenen.

Måske du har brug for lidt viden omkring vores dagsrytme:

Kl ca 5.00 får en ammetår og sover videre.
Kl. 8.00 a 8.30: vi vågner.
Kl. 9.00: morgenmad.
Kl 10.30-11.00: hun får et powernab ved brystet
Kl. 12:30: frokost
Kl 13.30: middagslur i barnevognen. Hun puttes i barnevognen, hvorefter jeg enten går en tur eller triller den frem og tilbage. Hun falder i søvn efter 5-10 min og sover oftest 2,5 - 3 timer.
Kl 16.30: eftermiddagsmad
Kl 21:00: nattøj og tandbørstning.

Derefter sætter jeg mig i sofaen og ammer min datter. De første 5-10 min er hun vågen og spiser, derefter falder hendes øjne i og hun spiser fortsat i 1, 5 time. Så slipper hun brystet og sover. Jeg bærer hende derefter ovenpå og ligger hende i sin seng.

Vi vil gerne have hjælp til, hvordan vores pige kan lære at falde selv indøvningen i sin ...

Annonce

... seng.

Jeg tænker at vi skal have et mere fast putteritual med nattøj, tandbørstning, sang / historie samt amning, men i hvilken rækkefølge og hvorhenne??

Hvordan gør vi det med putning sådan rent praktisk og hvad gør vi, hvis følgende sker?! Hun ligger bare og snakker og snakker.....? hun rejser sig op i sengen...? hun begynder at græde.....? Og hvad gør vi hvis det efter flere timers kamp ikke lykkes at få hende til at sove.....?

Hun bruger desværre ikke sut og det er det jeg synes gør det uoverskueligt. Brystet er den eneste måde, hvorpå jeg kan få hende til at falde til ro og slappe af. Hun har en nusseklud, men hun bruger den ikke rigtigt. Kan dog godt lide at ligge med hovedet tæt op af barnevognens 'væg' eller nussekluden. Gør det dog ikke hver gang og holder ikke på kluden. Hun vil også gerne holde sutten i hånden når hun falder i søvn i sin barnevogn.

Vi skal på camping om 14 dage og tænkte at gå igang med projektet inden, men kan det betale sig, da vi jo ikke så godt kan fortsætte på campingpladsen hvis det endnu ikke fungerer helt endnu.

Ser meget frem til at høre fra dig og er spændt på at komme igang.

Mange hilsner fra
Natteravnen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin