Svar: Stadig svært ved at falde i søvn!
26. februar 2013
Alder:
12 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt at I hjælper jeres dreng til at få en rytme og det betyder at I er nødt til at starte dagen til samme tid hver dag. Det er derfor vigtigt at I begynder at vække ham, hvis han ikke vågner af sig selv. Og ja - det er rigtigt, at man som udgangspunkt ikke skal vække børn og ikke tage søvn fra dem, men i denne situation er I nødt til at arbejde på et fast stå op tidspunkt hver dag og en god dag starter om morgenen.
Jeg vil anbefale at I vækker ham, så morgenmaden bliver serveret ca. 7.30. I skal naturligvis vække ham kærligt og nænsomt. Trække gardinerne fra og lade lyset komme ind af vinduerne, tale stille og roligt til ham, kærtegne ham osv. Så han ikke bliver forskrækket, men oplever det at vågne som noget dejligt.
Det at få skabt et fast stå op tidspunkt vil både hjælpe jer til at få skabt en rytme for resten af dagen. Han skal have faste spisetider og han skal have faste sovetider hele dagen igennem. Han skal tilbydes mange små måltider - tre hovedmåltider morgen, frokost og aften og mellemmåltider formiddag og eftermiddag og også gerne en godnatgrød, som del af putteritualet. I skal ikke gå så meget op i mængden, men mere i rytmen og tidspunktet. Det er vigtigt at få påvirket hans indre ur, ved at holde en fast rytme, så han begynder at føle både sult og mæthed og så han fornemmer behovet for at skulle sove, når han er træt og vågne, når han ikke behøver sove mere. Det er dette I skal hjælpe ham med, netop ved at skabe en fast rytme - og altså ved at vække ham om morgenen. I skal prøve at følge den tidsplan jeg har sendt jer. Her kan I se hvornår han bør sove og have tilbudt mad.
Du skriver "Jeg kan ikke tvinge ham til st sove længere vel ej heller vække ham fra nødvendig søvn, når han sover så sent?". Og jo - ikke "tvinge" ham, men hjælpe ham til en rytme, som kan fungere i hverdagen. I princippet kan jeres dreng stortrives med en rytme, hvor han går i seng kl 01 og står op kl 10 om formiddagen, sover middagslur, når han føler sig træt og sover igen mellem kl 16-18 - det kan fungerer rigtig fint for ham. Men det fungerer jo ikke for jer og det fungere ikke med den hverdag som han forventes at skulle kunne fungere i. Og derfor er I nødt til at hjælpe ham med at få en rytme, som fungerer for alle.
Det betyder ikke at han skal undvære søvn. Det er ikke et spørgsmål om at han ikke må sove. Det er et spørgsmål om at han skal sove, det han har behov for, men på tidspunkter, hvor det kan passe ind i hverdagen. I skal altså ikke tvinge ham til at være vågen, men I kan godt hjælpe ham med at få sin søvn, på mere hensigtsmæssige tidspunkter. Og her er det altså bedre at vække ham om morgenen, hvor han har sovet nogle gode sammehængende timer, end det er at tvinge ham vågen om eftermiddagen, hvor han naturligt har brug for at sove, fordi han ikke er ældre end han er og fordi der er "rod i hans indre ur". I skal stabilisere dette ur, ved at starte om morgenen :)
Jeg håber du kan bruge dette sammen med mit tidligere svar :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske