Svar: Ændrede søvnvaner
1. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at jeres datter er kommet så godt igang med skemaden og du skal naturligvis sørge for at holde mængden af skemad nede på en mængde, hvor der stadig levnes plads til mælk .. Når det er sagt, så er det dog helt naturligt at børn har brug for flaske sen aften og tidlig morgen.
Det er rigtig dejligt at jeres datter har kunne sove igennem fra aftenputningen og til næste morgen tidlig - og jeg håber I har nydt det :) Desværre er det nok sådan at hun nu er nødt til at få sine flasker netop på ydertidspunkterne. Det er de færreste børn der vil kunne indtage både skemad og mælk nok på de 12 timer der går fra 08 til 20 - de har brug for døgnets 24 timer for at få dækket deres behov. Og ja, det er rigtigt at børn efter 6 måneders alderen kan sove igennem, - at sove igennem i denne alder betyder at barnet kan sove 5-6 timer uden mælk, det vil f.eks. sige fra kl 23.30 til 05 - det er realistisk ... :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med fire flasker i døgnet og disse fire flasker vil ofte ligge godt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde sikres barnets behov for mælk og dermed også væske - og det giver mulighed for i løbet af dagen at give skemad nok. Der gives mange små måltider og mellemmåltider indføres også.
Nogle børn vil godt kunne nøjes med flasken sen aften og så springe flasken tidlig morgen over eller vil f.eks. få flaske kl 20 kl 02 og her springe flasken sen aften og tidlig morgen over. Og det kan godt være at jeres datter vil kunne dette. Men det afhænger helt af hvor meget mælk I kan få i hende i løbet af dagen.
Nogle vælger at give formiddagsflasken i stedet for tidlig morgenflaske og i nogle familier fungerer det, i mange familier vil det dog påvirke barnets indtag af maden til frokost. Andre vælger at bibeholde flasken om eftermiddagen lidt længere tid og giver så et mindre mellemmåltid her og det er også en mulighed. Det kan nogle gange gøre at behovet for flaske om natten bliver lidt mindre ... Det afhænger dog helt af hvordan jeres datter trives bedst.
Det er rigtigt at det nogle gange kan give en bedre søvn at flytte barnet på eget værelse, så man ikke forstyrrer hinanden om natten. Men hvis der er tale om et reelt behov for at få sin mælk og dermed sit væskebehov dækket, så er I stadig nødt til at gå ind til hende om natten og det kan virke lidt mere besværligt. Modsat, måske er det lige meget for jer, når du giver flaske, så skal du jo alligevel have lavet flasken før hun kan få den og er alligevel oppe .. :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet varierer dog efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. I kan forsøge om en frugtmos suppleret med en flaske her kan gøre at hun kan undvære en af flaskerne om natten ...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen osv. at gumle på selv. Vand af kop
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23.30: Flaske - drømmemåltid og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig :)
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner for det næste år og også kan læse om behovet for mælk, familiemad, finde opskrifter osv.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske