Brev:
Ændrede søvnvaner
1. september 2012
Alder:
7 mdr.
Ændrede søvnvaner
Kære Helen
Mange tak for dit sidste svar, nu står vi så igen med nye udfordringer.
Vores datter er nu snart syv måneder og har været igang med skemad i en lille måned. Jeg stoppede med at amme, da hun var 5,5 måned, og vi ville gerne vænne hende til flasken, inden vi introducerede skemad.
Det går fint med at spise "rigtig mad", dog er hun ikke så glad for grøntsagsmos endnu, og vil kun spise det, hvis der er frugtmos på.
Vi prøvede at give hende søde kartofler med gulerødder og lidt oksekød igår, og det var første gang, hun spiste kød. Hun var meget træt ved måltidet, da hun ikke havde fået den sene aftenslur, men hun spiste alligevel lidt under en deciliter.
Indtil for en uge siden fik hun kun skemad morgen og aften, men nu er vi så begyndt også at give grøntsagsmos til middag og arbejder på, at give hende lidt frugt som mellemmåltid. Men siden vi har øget hyppigheden af måltider, vil hun ikke spise så meget af flasken - mellem 80 og 180 ml pr flaske i dagtimerne. Og nu kommer vores udfordring så, hun vil nemlig gerne have flasken om natten. Vi giver hende masser af vand til måltiderne og af og til også mellem måltiderne, og det vil hun meget gerne drikke.
Vi putter hende mellem 19 og 20, hver aften, men så er hun indenfor den sidste uge begyndt at vågne igen kl 23/24, hvor hun spiser en hel flaske, og så igen omkring 4/5 om morgenen, hvor hun igen er sulten. Hun står så op cirka kl. 8 om spiser havregrød. Jeg kan se på dine andre breve, at det åbenbart er et normalt mønster, men det er bare ikke normalt for vores datter, der indtil for kort tid siden sagtens kunne sove fra kl. 20 til kl 5 næste morgen uden at vågne. Det er derfor lidt opslidende pludselig at få frataget sin nattesøvn igen, som man ellers troede var sikret.
Derudover mener jeg også at have læst, at babyer over 6 måneder ikke behøver mad om natten, er det helt forkert? Jeg vil jo helst heller ikke vænne hende til, at hun skal spise to gange om natten, hvis hun ikke har brug for det.
Det skal siges, at hun stadig sover i vores soveværelse (i egen seng), men hun vågner ofte om natten, udover de gange hvor hun er sulten. Ofte kan vi give hende sutten og så falder hun i søvn igen.
Jeg vil gerne flytte hende ind på hendes eget værelse snart, så hun ikke bliver forstyrret af vores sovelyde om natten, men vi er lige kommet hjem efter en måneds ferie, så hun skal selvfølgelig lige have lov at vænne sig til at sove i egen seng, inden jeg flytter hende.
Hun fik de første to tænder for en måned siden, og jeg har også overvejet, om der er flere på vej, og det er det, der påvirker hendes appetit for tiden.
Hun sover mellem 1 og 1,5 time om formiddagen og mellem 1,5 og tre timer om eftermiddagen. Hvis hendes eftermiddagslur strækker sig til efter kl.16, får hun ingen lur, før hun bliver puttet om aftenen. Generelt sover hun rigtig godt om dagen og er altid glad og veloplagt, når hun er vågen. Hun er meget aktiv og meget nysgerrig og følger med med i hendes omgivelser. Så overordnet ved jeg, at hun har det godt og trives.
Men jeg undrer mig meget over, hvorfor hun lige pludselig vågner så meget om natten og vil have flasken to gange. Jeg ville jo hellere have, at hun kunne spise lidt mere og drikke lidt mere mælk om dagen og få stillet hendes sult på den måde.
Jeg håber, du har et godt råd og kan hjælpe os.
Kærlig hilsen C