Ændrede søvnvaner

1. september 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Ændrede søvnvaner

Kære Helen

Mange tak for dit sidste svar, nu står vi så igen med nye udfordringer.

Vores datter er nu snart syv måneder og har været igang med skemad i en lille måned. Jeg stoppede med at amme, da hun var 5,5 måned, og vi ville gerne vænne hende til flasken, inden vi introducerede skemad.

Det går fint med at spise "rigtig mad", dog er hun ikke så glad for grøntsagsmos endnu, og vil kun spise det, hvis der er frugtmos på.
Vi prøvede at give hende søde kartofler med gulerødder og lidt oksekød igår, og det var første gang, hun spiste kød. Hun var meget træt ved måltidet, da hun ikke havde fået den sene aftenslur, men hun spiste alligevel lidt under en deciliter.

Indtil for en uge siden fik hun kun skemad morgen og aften, men nu er vi så begyndt også at give grøntsagsmos til middag og arbejder på, at give hende lidt frugt som mellemmåltid. Men siden vi har øget hyppigheden af måltider, vil hun ikke spise så meget af flasken - mellem 80 og 180 ml pr flaske i dagtimerne. Og nu kommer vores udfordring så, hun vil nemlig gerne have flasken om natten. Vi giver hende masser af vand til måltiderne og af og til også mellem måltiderne, og det vil hun meget gerne drikke.

Vi putter hende mellem 19 og 20, hver aften, men så er hun indenfor den sidste uge begyndt at vågne igen kl 23/24, hvor hun spiser en hel flaske, og så igen omkring 4/5 om morgenen, hvor hun igen er sulten. Hun står så op cirka kl. 8 om spiser havregrød. Jeg kan se på dine andre breve, at det åbenbart er et normalt mønster, men det er bare ikke normalt for vores datter, der indtil for kort tid siden sagtens kunne sove fra kl. 20 til kl 5 næste morgen uden at vågne. Det er derfor lidt ...

Annonce

... opslidende pludselig at få frataget sin nattesøvn igen, som man ellers troede var sikret.

Derudover mener jeg også at have læst, at babyer over 6 måneder ikke behøver mad om natten, er det helt forkert? Jeg vil jo helst heller ikke vænne hende til, at hun skal spise to gange om natten, hvis hun ikke har brug for det.

Det skal siges, at hun stadig sover i vores soveværelse (i egen seng), men hun vågner ofte om natten, udover de gange hvor hun er sulten. Ofte kan vi give hende sutten og så falder hun i søvn igen.

Jeg vil gerne flytte hende ind på hendes eget værelse snart, så hun ikke bliver forstyrret af vores sovelyde om natten, men vi er lige kommet hjem efter en måneds ferie, så hun skal selvfølgelig lige have lov at vænne sig til at sove i egen seng, inden jeg flytter hende.
Hun fik de første to tænder for en måned siden, og jeg har også overvejet, om der er flere på vej, og det er det, der påvirker hendes appetit for tiden.

Hun sover mellem 1 og 1,5 time om formiddagen og mellem 1,5 og tre timer om eftermiddagen. Hvis hendes eftermiddagslur strækker sig til efter kl.16, får hun ingen lur, før hun bliver puttet om aftenen. Generelt sover hun rigtig godt om dagen og er altid glad og veloplagt, når hun er vågen. Hun er meget aktiv og meget nysgerrig og følger med med i hendes omgivelser. Så overordnet ved jeg, at hun har det godt og trives.

Men jeg undrer mig meget over, hvorfor hun lige pludselig vågner så meget om natten og vil have flasken to gange. Jeg ville jo hellere have, at hun kunne spise lidt mere og drikke lidt mere mælk om dagen og få stillet hendes sult på den måde.

Jeg håber, du har et godt råd og kan hjælpe os.

Kærlig hilsen C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor