Svar: Laaaaaaang putning om aftenen!
2. august 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Helene og Henrik
Tak for jeres tanker - jeg kan godt se at I har gjort jer mange gode overvejelser :)
Det lyder som et fint ritual I har og det er helt naturligt at jeres dreng lige nu, har svært ved at sove om aftenen. Han er startet i vuggestue, skal vænne sig til en masse nyt om dagen og skal også vænne sig til at undvære jer - og det er helt naturligt, at han søger jer og jeres fysiske kontakt og nærhed om aftenen.
Et bad virker beroligende på kroppen - men ikke efter 15 minutter og det lyder for mig som om, at jeres dreng kvikker op, fordi han puttes for hurtigt efter badet. Ifølge jeres brev, går der kun ca et kvarter.
I kunne derfor godt overveje at lægge badet lidt tidligere og/eller putte ham en lille smule senere, så han er lidt mere parat til at sove, når han så kommer i seng.
Hvorvidt I skal putte ham og gå fra ham eller blive hos ham til han sover, afhænger helt af hvordan han reagerer. Han må i princippet gerne tumle lidt rundt i sin seng, bruge lidt ekstra energi inden han så er parat til at sove, men det lyder som om at han lige nu har brug for at I er der og hjælper ham med at finde fysisk ro. Både ved at sidde der og holder hænderne på ham, men også fordi han mærker at I er der og finder roen ved dette ,netop fordi I har været adskilt om dagen. Det kunne derfor være en god idé at I prøve at være der og sidde der, for at se om ikke jeres tilstedeværelse ville hjælpe ham til hurtigere at sove.
Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor I er når han ikke kan se jer. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen og han er på værelset. Når han ikke kan se jer, føler han sig forladt og han kan ikke forholde sig til tid. Han ved ikke om I kommer igen om 3 minutter eller om 3 timer. Det er en ny ting som han skal forholde sig til om dagen, hvor I er væk fra ham og afleverer ham i favnen på andre - og det er naturligt svært for ham at forholde sig til dette også, når han skal sove. De fleste børn er 16 måneder inden de får lidt hjernemæssig bevidsthed om at man ikke er forsvundet, bare fordi man er ude af syne ... :)
Så mit råd er, at I skal prøve at putte ham en lille smule senere. Bad som I plejer, men brug lidt tid på at frottere ham med håndklædet, massere ham med lidt creme eller lignende, så han får hjælp til at slappe af i sin krop. Put ham og brug så lidt tid med at synge lidt for ham eller læse lidt for ham, hvor han ligger i sin seng. Prøv at holde hænderne hos ham, så han ikke behøver rejse sig, for at se jer og mærke efter om I er der, så han fornemmer det og ligger stille og finder roen.
Jeg synes ikke han skal til at sove en lur dagligt. Han har naturligt brug for de to afbræk i vuggestuen lige nu, ellers bliver det hele alt for overvældende for ham. Vuggestuen skal nok give besked, hvis de oplever, at han ikke har brug for formiddagsluren mere :) De fleste begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt i 12-18 måneders alderen, så han har tid nok og han sover ikke for meget om dagen - ofte 2½ time samlet. Det er meget fint :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske