Svar: Nu skal du sove ....

17. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Faktisk lyder det som om at I gør alt det I lige nu kan gøre. I putter jeres datter, har et fint ritual, er opmærksomme på at hun ikke skal puttes alt for tidligt, men der, hvor hun naturligt må forventes at være træt. I forsøger at holde fast i lidt rutiner, putter kærligt, går frem og tilbage, I afventer, lader hende kalde og snakke, lader hende hører at I er der, går tilbage en gang imellem, holder fast i at det er puttetid og ikke legetid nu ... ja I gør det hele fint og rigtigt.

Så et eller andet sted, så er I nok nødt til at affinde jer med at hun lige nu ikke sover så meget, som hun egentlig burde og som der står i bøgerne - problemet er at hun ikke har læst bogen :) Og ingen kan sove på kommando - det kan I heller ikke selv, så I er nødt til at sige til jer selv, at hun sover, når hun er træt.

Aftenerne er meget lyse, så det kunne måske også hjælpe jeres datter til at sove bedre, hvis I købte et mørklægningsgardin til hendes værelse. De fås billigt i Ikea eller Jysk og kan faktisk godt have lidt effekt på ...

Annonce

... bedre søvn hos børn, der hellere vil lege og lave sjov. Som vejret er lige nu, er det jo svært at forstå at man skal sove, når de stadig er lyst udenfor og mor og far sidder og hygger i stuen ...

I skal naturligvis holde øje med at hun ikke pludselig begynder at sove længere om dagen, og indhenter sin tabte nattesøvn der, hun skal stadig ikke sove for lang en middagslur, for så bliver det sværere at få hende til at forlænge nattesøvnen igen.

I skal også sørge for at rutinerne er ens uanset om det er hverdag eller weekend. Hvis hun i weekenden får lov til at sove længere, så vil det naturligt påvirke hendes nattesøvn og manglende lyst til at komme i seng i ordentlig tid.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men lige nu, er I nok nødt til at acceptere tingenes tilstand, selvom det er hårdt at rende frem og tilbage og det er som sagt helt okay, at I afventer, trækker tiden, svarer tilbage uden at løbe ind til hende osv. Helt fint det I gør :)

Så mørklægningsgardin og så tro på at det ændrer sig igen .. Det er hvad jeg kan give dig med i dag :)

Rigtig god sommer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla