Svar: Nu skal du sove ....
17. juni 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Faktisk lyder det som om at I gør alt det I lige nu kan gøre. I putter jeres datter, har et fint ritual, er opmærksomme på at hun ikke skal puttes alt for tidligt, men der, hvor hun naturligt må forventes at være træt. I forsøger at holde fast i lidt rutiner, putter kærligt, går frem og tilbage, I afventer, lader hende kalde og snakke, lader hende hører at I er der, går tilbage en gang imellem, holder fast i at det er puttetid og ikke legetid nu ... ja I gør det hele fint og rigtigt.
Så et eller andet sted, så er I nok nødt til at affinde jer med at hun lige nu ikke sover så meget, som hun egentlig burde og som der står i bøgerne - problemet er at hun ikke har læst bogen :) Og ingen kan sove på kommando - det kan I heller ikke selv, så I er nødt til at sige til jer selv, at hun sover, når hun er træt.
Aftenerne er meget lyse, så det kunne måske også hjælpe jeres datter til at sove bedre, hvis I købte et mørklægningsgardin til hendes værelse. De fås billigt i Ikea eller Jysk og kan faktisk godt have lidt effekt på bedre søvn hos børn, der hellere vil lege og lave sjov. Som vejret er lige nu, er det jo svært at forstå at man skal sove, når de stadig er lyst udenfor og mor og far sidder og hygger i stuen ...
I skal naturligvis holde øje med at hun ikke pludselig begynder at sove længere om dagen, og indhenter sin tabte nattesøvn der, hun skal stadig ikke sove for lang en middagslur, for så bliver det sværere at få hende til at forlænge nattesøvnen igen.
I skal også sørge for at rutinerne er ens uanset om det er hverdag eller weekend. Hvis hun i weekenden får lov til at sove længere, så vil det naturligt påvirke hendes nattesøvn og manglende lyst til at komme i seng i ordentlig tid.
Men lige nu, er I nok nødt til at acceptere tingenes tilstand, selvom det er hårdt at rende frem og tilbage og det er som sagt helt okay, at I afventer, trækker tiden, svarer tilbage uden at løbe ind til hende osv. Helt fint det I gør :)
Så mørklægningsgardin og så tro på at det ændrer sig igen .. Det er hvad jeg kan give dig med i dag :)
Rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske