Madkasteri

17. juni 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Madkasteri

Kære Helen

Jeg har en dejlig dreng på 11½ måned, som startede i vuggestue for 2 uger siden. Han har altid haft en god appetit.... det er desværre ikke tilfældet de sidste mange dage. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, derfor mit brev til dig.

Min dreng får altid rugbrød/groft bondebrød til frokost med leverposteg, sildeposteg eller lign, med agurkestænger og avokado til. Rugbrøddet skærres ud i passende stykker, så han kan have stykkerne i hånden og evt. mase brød og posteg ud mellem fingrene inden det kommer i munden.

De sidste 2-3 uger er han begyndt at enten kaste med maden, eller at spytte den ud efter han har haft den i munden. Det er både rugbrøddet og frugt/grønt. Det ender med, at hvor han før måske spiste 1 - 1½ stykke (bondebrød-størrelse), kun har spist måske ½ stykke, og det meste af frugt/grønt ligger på gulvet/bordet/væggen.

Jeg har intet problem med, at han sviner, når han spiser, for ...

Annonce

... jeg er af den opfattelse, at jo mere han får lov til selv at have fingrene i maden, jo hurtigere lærer han at spise selv. Det, der er et problem er, at han jo ikke får specielt meget at spise.

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre for, at han ikke spytter maden ud igen, eller for den sags skyld kaster med maden. Man kan tydeligt fornemme, at han hygger sig ved situationen, han pludrer og griner. Når jeg siger "nej" f.eks, kigger han på mig, og tager endnu en håndfuld og smider på gulvet. (Jeg kan ikke lade være at trække på smilebåndet, men vender mig om, så han ikke ser det). Hvis jeg tager en gaffel og mader ham, spytter han det ud igen.

Som sagt, før dette har han været så dygtig til at spise rugbrødshapsere. Ud over det bliver jeg også lidt bekymret for, om han får nok at spise i vuggestuen. Der laver han jo samme show...

Glæder mig til at høre fra dig,

Med venlig hilsen
Den lille familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to