Brev:
Madkasteri
17. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Madkasteri
Kære Helen
Jeg har en dejlig dreng på 11½ måned, som startede i vuggestue for 2 uger siden. Han har altid haft en god appetit.... det er desværre ikke tilfældet de sidste mange dage. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, derfor mit brev til dig.
Min dreng får altid rugbrød/groft bondebrød til frokost med leverposteg, sildeposteg eller lign, med agurkestænger og avokado til. Rugbrøddet skærres ud i passende stykker, så han kan have stykkerne i hånden og evt. mase brød og posteg ud mellem fingrene inden det kommer i munden.
De sidste 2-3 uger er han begyndt at enten kaste med maden, eller at spytte den ud efter han har haft den i munden. Det er både rugbrøddet og frugt/grønt. Det ender med, at hvor han før måske spiste 1 - 1½ stykke (bondebrød-størrelse), kun har spist måske ½ stykke, og det meste af frugt/grønt ligger på gulvet/bordet/væggen.
Jeg har intet problem med, at han sviner, når han spiser, for jeg er af den opfattelse, at jo mere han får lov til selv at have fingrene i maden, jo hurtigere lærer han at spise selv. Det, der er et problem er, at han jo ikke får specielt meget at spise.
Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre for, at han ikke spytter maden ud igen, eller for den sags skyld kaster med maden. Man kan tydeligt fornemme, at han hygger sig ved situationen, han pludrer og griner. Når jeg siger "nej" f.eks, kigger han på mig, og tager endnu en håndfuld og smider på gulvet. (Jeg kan ikke lade være at trække på smilebåndet, men vender mig om, så han ikke ser det). Hvis jeg tager en gaffel og mader ham, spytter han det ud igen.
Som sagt, før dette har han været så dygtig til at spise rugbrødshapsere. Ud over det bliver jeg også lidt bekymret for, om han får nok at spise i vuggestuen. Der laver han jo samme show...
Glæder mig til at høre fra dig,
Med venlig hilsen
Den lille familie