Svar: Madkasteri

17. juni 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære lille familie

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Jeres dreng har en alder nu, hvor hans udforskningstrang bliver større og større. Han er meget opmærksom på hvordan han kan få en reaktion hos jer og er også meget opmærksom på, hvordan ting virker og bruges. Han undersøger maden, både ved at smage på den, men også ved at smatte den mellem fingrene og ved at tage den ud af munden og se på den, lære hvordan den ser ud, når den er tygget på - og det betyder at han lige nu går igennem en fase, hvor det er meget mere interessant at undersøge maden end det er at spise den.

Nogle gange kan man aflede ham ved at servere maden på en ny og mere spændende måde og jeg vil faktisk anbefale dig at du nu forsøger at give ham kvarte stykker rugbrød i stedet, som han nu skal bide af. Det samme med frikadelle - giv ham en ½ eller en hel frikadelle i hånden og lad ham gnave af den i stedet for at give ham maden i hapsere. Større stykker kan gøre at han pludselig synes det er mere spændende at spise igen.

Derudover er det vigtigt at han får sin lyst til at udforske stillet uden for ...

Annonce

... spisebordet. Så hvis det lige nu er interessant at smatte ud mellem hænderne, så lad ham lege i sandkasse, lad ham lege med sand og vand, lad ham være med til at bage boller og mærke bolledejen i hænderne - så han der får stillet sin lyst og udforskningstrang inden for dette område.

Det samme, hvis han er meget interesseret i hvordan mælken løber ud over bordet og ned på gulvet og derfor konstant vælter sit glas - så lad ham lege med vand, plastbøtter, en vandkande osv. så han får sin lyst til dette stillet i badet i stedet for under måltiderne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og det samme - hvis han banker tallerkenen i bordet, banker gaflen i bordet, elsker at lave lyd, så anerkend hans lyst til dette og giv ham en tromme, et hammerbræt og motiver ham til at bruge dette uden for spisebordet.

Hvis du er urolig for hans indtag og dermed trivsel, han tager ikke nok på i vægt osv. så må du give ham supplement med ske. Han må godt få lidt mos eller lidt grød og kan meget fint få en godnatgrød inden sengetid, som en del af putteritualet, så du sikrer dig at han i hvert fald ikke går sulten i seng :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder