Svar: Madkasteri
17. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Kære lille familie
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Jeres dreng har en alder nu, hvor hans udforskningstrang bliver større og større. Han er meget opmærksom på hvordan han kan få en reaktion hos jer og er også meget opmærksom på, hvordan ting virker og bruges. Han undersøger maden, både ved at smage på den, men også ved at smatte den mellem fingrene og ved at tage den ud af munden og se på den, lære hvordan den ser ud, når den er tygget på - og det betyder at han lige nu går igennem en fase, hvor det er meget mere interessant at undersøge maden end det er at spise den.
Nogle gange kan man aflede ham ved at servere maden på en ny og mere spændende måde og jeg vil faktisk anbefale dig at du nu forsøger at give ham kvarte stykker rugbrød i stedet, som han nu skal bide af. Det samme med frikadelle - giv ham en ½ eller en hel frikadelle i hånden og lad ham gnave af den i stedet for at give ham maden i hapsere. Større stykker kan gøre at han pludselig synes det er mere spændende at spise igen.
Derudover er det vigtigt at han får sin lyst til at udforske stillet uden for spisebordet. Så hvis det lige nu er interessant at smatte ud mellem hænderne, så lad ham lege i sandkasse, lad ham lege med sand og vand, lad ham være med til at bage boller og mærke bolledejen i hænderne - så han der får stillet sin lyst og udforskningstrang inden for dette område.
Det samme, hvis han er meget interesseret i hvordan mælken løber ud over bordet og ned på gulvet og derfor konstant vælter sit glas - så lad ham lege med vand, plastbøtter, en vandkande osv. så han får sin lyst til dette stillet i badet i stedet for under måltiderne.
Og det samme - hvis han banker tallerkenen i bordet, banker gaflen i bordet, elsker at lave lyd, så anerkend hans lyst til dette og giv ham en tromme, et hammerbræt og motiver ham til at bruge dette uden for spisebordet.
Hvis du er urolig for hans indtag og dermed trivsel, han tager ikke nok på i vægt osv. så må du give ham supplement med ske. Han må godt få lidt mos eller lidt grød og kan meget fint få en godnatgrød inden sengetid, som en del af putteritualet, så du sikrer dig at han i hvert fald ikke går sulten i seng :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske