Nu skal du sove ....

17. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Nu skal du sove ....

Hej Helen,

Tak for dit sidste svar. Som altid gode råd, som kan bruges! Min datter sidder nu nogenlunde pænt ved bordet og spiser sammen med os andre :-)

MEN med hensyn til putning, så går det knap så godt. Siden sidst har hun fundet på endnu et ny påfund! Hun tager natdragten af og ja - en enkelt gang røg bleen også, men kun denne ene gang. Heldigvis lige i den forbindelse, vil hun helst have bleen på, fordi hun næsten ikke bruger ble i dagplejen længere. Det er vist lidt hårdt, så hun beder indtrængende om at få den på, når hun kommer hjem. Vi giver hende som regel lov, så hun også kan slappe lidt af. Hun tisser stadigvæk i bleen herhjemme, men laver altid stort på toilettet (mange gange uden belønning nu :-))

Et lille sidespring - tilbage til putning! Det korte af det lange er, at jeg pt. synes hun sover alt for lidt og ja - så er vi selvfølgelig også ved at være trætte af at løbe op og ned af trapperne :-)

Vi plejer at putte hende ved 20-tiden. Hvis hun er sulten og ikke har spist så meget til aften, så får hun en rugbrødsmad og et glas mælk først! Som hun plejer, så siger hun godtnat til alle og går ind på værelset for at læse godnat historie sammen med far eller mor. Det foregår altid stille og roligt - i stolen eller i sengen og efter lidt hygge og snak, et par historier og/eller et par sange, så siger vi godtnat og putter. Nogle gange virker hun meget træt og andre gange måske lidt for frisk, MEN lige meget hvad, så er det næsten samme forløb!

Hun ligger og hygger, snakker, synger osv. Så langt så godt, men så starter balladen. Selvom vi er ved at være trætte af det, så kan vi også næsten kun grine af det, for hun kan finde på tusind ting. Først natdragten af og kalde på mor eller far for at få den på igen, så skal man lige på WC igen og have en ekstra tår vand. Vi har lidt svært ved at sige nej til WC, fordi vi jo som sagt er lige midt i renlighedprocessen! Nogle gange skal hun virkelig og andre gange bliver der klemt en lille bitte tissetår ud!!

Far er meget bestemt, når han putter - bortset fra toiletbesøgene, som han giver efter for, men lige meget hjælper ...

Annonce

... det!. Jeg synes faktisk også, at jeg er rimelig bestemt og siger jamen så lægger vi natdragten væk, hvis du ikke vil have den på. Det bliver hun som det eneste altid ked af og så får hun den på igen. Hun bliver puttet lidt bestemt og får at vide, at nu skal hun sove og at hun vækker storebror, som sover osv. osv!

Lige som man står der og er allermest bestemt og måske næsten endda skælder lidt ud, så står den lille trold der og siger "kæmpekrammer mor" og ja - hvad gør man så. Giver hende en kæmpe krammer selvfølgelig! Hun ved lige hvordan hun skal snørre os, den lille bandit!! Nogle gange virker det, men andre gange kalder og kalder hun og ja vi venter tit meget længe med at gå op til hende, hvis hun "bare" kalder, men lige meget hjælper det - hun snakker og synger bare lidt mere og tager natdragten af endnu engang og ja nogle gange kalder hun igen og andre gange falder hun til sidst bare i søvn uden natdragt!

Når klokken nærmer sig 22 og så har jeg svært ved at lade hende ligge og går op og får natdragten på og putter hende igen og så sover hun næsten altid hurtigt efter, men klokken er lige nu altid ca. 22, før hun sover. Lige meget hvad vi gør!! Jeg har prøvet at putte hende senere. Hvis jeg venter til kl. 21, så sover hun stadigvæk først kl. 22 og venter jeg til kl. 21.30 - ja så sover hun først efter kl. 22.

Mange gange er hun selvølgelig træt, når hun vågner eller bliver vækket ved 06.30 tiden og man skulle tro at hun var træt, når hun skulle sove til middag i dagplejen, men næh nej - det vise sig at hun heller ikke her sover ret meget. Hun ligger og snakker både lang tid efter de er puttet kl. 12 og er som regel også vågen, når de bliver vækket kl. 14. Dvs. at hun nogle gange kun sover 10 timer i døgnet og sjældent mere end 11 timer lige pt.

Jeg ved godt at det måske kun er for en periode, men nu har det stået på i mere end 2 uger, så jeg vil gerne prøve at bryde det, så jeg håber du har et godt råd. Jeg synes jeg har prøvet alle de ting, som du foreslår andre i samme situation. Hvad gør vi ved den lille bandit, så hun kan få sovet lidt mere? :-)

Mange hilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder