Svar: Vil ikke i seng om aftenen ...

16. oktober 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

De fleste børn vil omkring 3 års alderen, have behov for ca 12 timers søvn i døgnet. Det svarer normalt til at barnet sover 11 timer om natten - f.eks. fra kl. 20 til 07 og sover en times middagslur. At det er gennemsnitligt betyder naturligvis at nogle børn sover mere og andre mindre.

Jeres datter lyder ikke til at være træt nok, når hun kommer i seng og samtidig har hun lært, at et putteritual godt kan trække ud - hun forbinder simpelthen ikke længere det at blive lagt i seng med at hun skal sove forholdsvis hurtigt.

Derfor er det rigtig vigtigt, hvis I vil ændre på hendes rytme og lyst til at gå i seng, at I starter med at putte hende så sent, så I er sikre på at hun er træt nok til at falde i søvn i løbet af 15 minutter. Det kan sagtens betyde at hun i et par dage, først skal i seng kl. 23, fordi I ved, at det er det tidspunkt hun normalt vil falde omkuld på. I skal samtidig sørge for at hun fortsat kommer op til vanlig tid og at hun stadig kun sover 1 time til middag. Hun må altså ikke indhente sin manglende søvn om morgenen eller i ...

Annonce

... dagtimerne - for så bliver hun jo ikke træt nok om aftenen.

Stille og roligt skal I putte hende 15 minutter tidligere aften efter aften, så I tilsidst kommer ned på et tidspunkt, som er passende for hendes alder og søvnbehov generelt. Samtidig med at hun jo stille og roligt bliver mere og mere træt, fordi hun naturligt vil være i lidt søvnunderskud, vil hun også begynde at føle sig tryg ved rytmen om at blive lagt, få læst en godnathistorie og skulle falde hurtigt i søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er altså et spørgsmål om at putte hende, når hun er træt nok, holde den faste rytme om dagen, så hun ikke indhenter den forsømte søvn i dagtimerne. Det er vigtigt at I holder samme rytme, står tidligt op også selvom det er weekend. Hele tiden fast rytme, faste tidspunkter dagen igennem. Ikke for lang en middagslur og så putte hende tidligere og tidligere om aftenen, i takt med at hun bliver mere og mere træt og kører samme ritual igennem, så hun tilsidst lærer at falde i søvn og forbinde det at skulle ligge i sin seng med det I forventer - at skulle sove :o)

Fortsat held og lykke med projektet :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.