Svar: Vil ikke i seng om aftenen ...
16. oktober 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med jer
De fleste børn vil omkring 3 års alderen, have behov for ca 12 timers søvn i døgnet. Det svarer normalt til at barnet sover 11 timer om natten - f.eks. fra kl. 20 til 07 og sover en times middagslur. At det er gennemsnitligt betyder naturligvis at nogle børn sover mere og andre mindre.
Jeres datter lyder ikke til at være træt nok, når hun kommer i seng og samtidig har hun lært, at et putteritual godt kan trække ud - hun forbinder simpelthen ikke længere det at blive lagt i seng med at hun skal sove forholdsvis hurtigt.
Derfor er det rigtig vigtigt, hvis I vil ændre på hendes rytme og lyst til at gå i seng, at I starter med at putte hende så sent, så I er sikre på at hun er træt nok til at falde i søvn i løbet af 15 minutter. Det kan sagtens betyde at hun i et par dage, først skal i seng kl. 23, fordi I ved, at det er det tidspunkt hun normalt vil falde omkuld på. I skal samtidig sørge for at hun fortsat kommer op til vanlig tid og at hun stadig kun sover 1 time til middag. Hun må altså ikke indhente sin manglende søvn om morgenen eller i dagtimerne - for så bliver hun jo ikke træt nok om aftenen.
Stille og roligt skal I putte hende 15 minutter tidligere aften efter aften, så I tilsidst kommer ned på et tidspunkt, som er passende for hendes alder og søvnbehov generelt. Samtidig med at hun jo stille og roligt bliver mere og mere træt, fordi hun naturligt vil være i lidt søvnunderskud, vil hun også begynde at føle sig tryg ved rytmen om at blive lagt, få læst en godnathistorie og skulle falde hurtigt i søvn.
Det er altså et spørgsmål om at putte hende, når hun er træt nok, holde den faste rytme om dagen, så hun ikke indhenter den forsømte søvn i dagtimerne. Det er vigtigt at I holder samme rytme, står tidligt op også selvom det er weekend. Hele tiden fast rytme, faste tidspunkter dagen igennem. Ikke for lang en middagslur og så putte hende tidligere og tidligere om aftenen, i takt med at hun bliver mere og mere træt og kører samme ritual igennem, så hun tilsidst lærer at falde i søvn og forbinde det at skulle ligge i sin seng med det I forventer - at skulle sove :o)
Fortsat held og lykke med projektet :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske