Brev:
Vil ikke i seng om aftenen ...
16. oktober 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Vil ikke i seng om aftenen ...
Hej Helen,
Philippa på snart 3 år har altid haft svært ved at sove. Indtil hun var lidt over 1 år havde vi store problemer med at hun græd, når hun blev lagt - det endte med, at vi sad hos hende indtil hun sov! Da hun var omkring 14 mdr. stoppede det, og hun lå glad og tilfreds og pludrede i 20 minutters tid, hvorefter hun faldt i søvn :-)
Der er dog ingen tvivl om, at hun helst ville blive oppe... Derfor udskød vi overgangen til juniorseng længst muligt, men i sommer begyndte hun at kravle ud af sengen, og i august turde vi ikke lade hende sove i tremmesengen længere. Vi købte en fin ny juniorseng, og SÅ startede balladen :-0
Hun står op KONSTANT!!! Hun er glad og livlig, græder ikke og kalder ikke på os. Hun står simpelthen bare op, tænder lyset og går i gang med at lege.
Vi har "soveafdeling" på 1. sal i vores hus, så vi er ikke umiddelbart i nærheden - medmindre altså vi bliver deroppe - hvad vi er nødt til, da hun ellers ikke sover før omkring kl. 23! Løsningen er nu, at vi sidder inde på hendes værelse og holder vagt og sender hende i seng igen, så snart hun prøver at komme ud af sengen. Dette kan så tage helt op til 2 timer - og aldrig mindre end 1 time!
Hun kommer i seng kl. 20, og hun ER træt.
Vi har forsøgt at droppe middagsluren for at se, om det ville have en positiv effekt. Det har det ikke - hun sover ikke uanset hvad. Det har heller ingen effekt at lægge hende senere - det har vi prøvet et par gange, hvor vi har været ude og først er kommet hjem omkring kl. 21.
Vi er efterhånden trætte af at bruge hele vores aften på at få Philippa til at sove. Min mand og jeg har efterhånden ingen tid til at være sammen kun os to - og det har vi altså brug for! Frem for alt har vi begge brug for at få slappet lidt af om aftenen, og ind i mellem har vi også brug for lidt tid til at få arbejdet lidt om aftenen.
Hvad gør vi?