Svar: Baby holder på afføring

12. september 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Van

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt synd at din dreng har så store problemer med hård mave og en del af forklaringen skal nok hentes i at han ikke drikker væske nok. Du fortæller at han ofte kun drikker 200 ml mme og selvom I prøver at komme væske i ham, så bliver det ikke til ret meget ... - og væske er nødvendigt, for at maven holdes igang.

Hvordan giver du ham vand? Nogle gange kan det hjælpe med en ny kop og du kan med fordel prøve med en kop med to hanke, som han selv kan holde. Med den alder han har vil børn ofte gerne hjælpe til og have en følelse af at de selv kan styre tingene og det kan derfor være godt at udnytte, når han skal drikke.

Mange børn nyder også at drikke af en kildevandsflaske, både med og uden tut. De synes det er sjovt og så glider der lidt mere ned.

Og så har jeg også oplevet børn i din drengs alder drikke af et sugerør. For at lære teknikken skal du nok forsøge med en lille brikjuice, trykke lidt på den, så han kan smage og måske derfor så pludselig suger. At lære ham at drikke af sugerør kan være en måde at få lidt ekstra væske i ham på ...

Det er også vigtigt at han mobiliseres. Det vil være rigtig godt at du cykler med hans ben, hjælper ham med at hoppe på dine lår, triller og tumler med ham, lader ham forsøge at kravle, rejse sig osv. Jo mere han bruger sig selv motorisk, jo bedre vil maven også blive holdt igang.

Det er rigtigt at kosten og sammensætningen af kosten har ...

Annonce

... betydning og det er også rigtigt at fibre er vigtige - men når man indtager mange fibre, skal man også indtage væske nok .. Så måske giver I ham lidt for fiberrig kost, så længe han ikke drikker helt nok. Når I spiser ris, pasta osv. så prøv derfor med de lyse typer og ikke fuldkorn.

Giv ham derimod gerne havregrød, øllebrød, fuldkornsgrød, mysligrød som naturligt er med til at sætte maven lidt igang. Brug stadig fedstof og mælk i grøden og suppler også gerne med lidt frugtmos og frisk frugt i hånden. Også frugt har en god virkning på maven. Prøv f.eks. med sveskemos, abrikosmos eller blommemos.

Krydderier som timian, oregano, løg, basilikum, karry og lignende må han gerne få og vil elske - og lidt krydret mad har ofte også god effekt på maven. I må derfor meget gerne give ham pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, farsbrød med soltørrede tomater og feta og lignende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Brug også meget gerne sovs til maden, da det også er med til at smøre ...

Rodfrugter af forskellige slags er godt alternativ til kartofler - du kan lave rodfrugtsmos eller bage rodfrugter i ovnen, som han selv kan sidde og gumle på.

Det er fint at du hjælper ham med at presse, når han ligger på puslebordet og det er fint at du nu giver ham Movicol og at det virker bedre - det er vigtigt at maven holdes igang. Hvis ikke maven fungerer, så går det ud over både hans appetit og generelle velbefindende.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S