Svar: Baby holder på afføring
12. september 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Van
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt synd at din dreng har så store problemer med hård mave og en del af forklaringen skal nok hentes i at han ikke drikker væske nok. Du fortæller at han ofte kun drikker 200 ml mme og selvom I prøver at komme væske i ham, så bliver det ikke til ret meget ... - og væske er nødvendigt, for at maven holdes igang.
Hvordan giver du ham vand? Nogle gange kan det hjælpe med en ny kop og du kan med fordel prøve med en kop med to hanke, som han selv kan holde. Med den alder han har vil børn ofte gerne hjælpe til og have en følelse af at de selv kan styre tingene og det kan derfor være godt at udnytte, når han skal drikke.
Mange børn nyder også at drikke af en kildevandsflaske, både med og uden tut. De synes det er sjovt og så glider der lidt mere ned.
Og så har jeg også oplevet børn i din drengs alder drikke af et sugerør. For at lære teknikken skal du nok forsøge med en lille brikjuice, trykke lidt på den, så han kan smage og måske derfor så pludselig suger. At lære ham at drikke af sugerør kan være en måde at få lidt ekstra væske i ham på ...
Det er også vigtigt at han mobiliseres. Det vil være rigtig godt at du cykler med hans ben, hjælper ham med at hoppe på dine lår, triller og tumler med ham, lader ham forsøge at kravle, rejse sig osv. Jo mere han bruger sig selv motorisk, jo bedre vil maven også blive holdt igang.
Det er rigtigt at kosten og sammensætningen af kosten har betydning og det er også rigtigt at fibre er vigtige - men når man indtager mange fibre, skal man også indtage væske nok .. Så måske giver I ham lidt for fiberrig kost, så længe han ikke drikker helt nok. Når I spiser ris, pasta osv. så prøv derfor med de lyse typer og ikke fuldkorn.
Giv ham derimod gerne havregrød, øllebrød, fuldkornsgrød, mysligrød som naturligt er med til at sætte maven lidt igang. Brug stadig fedstof og mælk i grøden og suppler også gerne med lidt frugtmos og frisk frugt i hånden. Også frugt har en god virkning på maven. Prøv f.eks. med sveskemos, abrikosmos eller blommemos.
Krydderier som timian, oregano, løg, basilikum, karry og lignende må han gerne få og vil elske - og lidt krydret mad har ofte også god effekt på maven. I må derfor meget gerne give ham pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, farsbrød med soltørrede tomater og feta og lignende.
Brug også meget gerne sovs til maden, da det også er med til at smøre ...
Rodfrugter af forskellige slags er godt alternativ til kartofler - du kan lave rodfrugtsmos eller bage rodfrugter i ovnen, som han selv kan sidde og gumle på.
Det er fint at du hjælper ham med at presse, når han ligger på puslebordet og det er fint at du nu giver ham Movicol og at det virker bedre - det er vigtigt at maven holdes igang. Hvis ikke maven fungerer, så går det ud over både hans appetit og generelle velbefindende.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske