Brev:
Amning og nedtrapning af amning
12. september 2012
Alder:
9 mdr.
Amning og nedtrapning af amning
Hej Helen :-)
Jeg har et spørgsmål der vedrører amning og nedtrapning af amning.
Min dreng er lige fyldt 9 md. Han får pt. bryst når han skal sove ved ca. 20 tiden og 1 gang i løbet af natten (nogen gange 2 hvis jeg på ingen måde kan få ham til at falde til ro). Derudover så ammer jeg ham om formiddagen inden han skal ud og sove – dvs. 3 nogen gange 4 gange pr døgn (mest 3).
Jeg ændrede for 3 uger siden amningen fra efter frokost til formiddag da det hæmmer mig/os i mange ting fordi min søn udelukkende vil ammes liggende i sengen, det gjorde bare at vi intet kunne foretage os – Det er meget nemmere om formiddagen – det håber jeg ikke har gjort stor skade?! Jeg synes dog der går længe fra frokost til eftermiddagsmad hvis man ser på dagsplanen… Jeg har tænkt at der skal et eller andet ind der - en lille snack af en art??
Nu er spørgsmålet, at jeg godt snart kunne tænke mig, at stoppe med at amme om natten, men jeg er i tvivl om hvorvidt min lille dreng så kommer til at mangle noget mælk i løbet af dagen? Men han har simpelthen INGEN appetit om morgenen og jeg tænker det er pga natamningen?! Men jeg ved det selvfølgelig ikke. Men han spiser simpelthen INTET om morgenen.
Jeg har tidligere skrevet et brev til dig omkring dette problem og jeg har førsøgt alt det du forslår men intet hjælper. Men i øjeblikker er han virkelig svær at holde til ”ilden” når vi spiser, han hopper op og ned og tager maden moser den i hånden og kaster den på gulvet imens han kigger allemulige andre steder hen end på bordet. Gisp det kræver at man finder uanede mængder af tålmodighed frem.
Her er dagsplanen som den ser ud pt:
Mellem 06:30-07:30 vågne og står op
Ca. 30 min efter når han har fået tøj på laver jeg grød til ham – Her har jeg prøvet alle former for grød, grov, ikke grov, fnugget kke fnugget med og uden frugtmos, tynd som tyk med den ene og den anden og den fjerde slags ske, med og uden mønster i frugtmosen… ja you name it! Men han gider simpelthen ikke spise det. Det sker en extremt sjælden gang imellem måske 1 ud af 10 gange at han faktisk overrasker mig og spise en kvart dl.
Da vi springer hans formiddagsmåltid over da det slet ikke passer ind i søvnrytmen får han en ½ bolle med smør eller neutral ost og sidde og gumle lidt på sammen med morgenmaden (men det er jo begrænset hvor meget der kommer ned i maven af den). Det kan også være en skorpe eller rugbrødsbjælke. Men bare for at han har noget at sidde med imens jeg forsøger at made ham.
Han får også selv en ske at sidde med og han putter af og til selv skeen med mad på i munden.
Men det hele ryger for det meste faktisk bare på gulvet. Han drikker dog godt med vand. Han får også en ostehaps at sidde med og den elsker han til gengæld meget højt :-)
Han spiser ikke det hele men måske 1/3 del af den – men det er det eneste han bare sidder at venter på det er den ostehaps. Men som alt andet mad så mister han interessen og begynder at hoppe og danse og pyldre som beskrevet ovenfor.
Et sted mellem 09-10 formiddagslur – Får bryst lige inden han kommer ud og sove han falder som regel i søvn ved brystet – han sover her ca 1 ½-2 ½ time
Et sted mellem 11-12 frokost
Et sted mellem 14:30-15 eftermiddagslur sover ca 1time
Et sted mellem 16-16:30 eftermiddagsmad
KL. 18 spiser vi aftensmad
Ca kl. 19-19:15 aftengrød
Mellem 19:30-20:15 sengetid og der falder han i søvn til brystet, nogen gange får han begge sider, men andre gange når han at gå ud som et lys inden.
Jeg kan læse i din bog om børn og mad at ved 10 md der ammes der ikke længere i løbet af dagen men udelukkende aften/nat. Og det har jeg tænkt mig at følge, da han skal starte i dagpleje d.1 november - Og vi derfor er nødt til at sløjfe den amning inden. Jeg synes jeg er kørt lidt fast i hvad der lige er bedst og jeg vil derfor meget gerne be om råd fra dig :-)
Jeg håber du kan finde rundt i det jeg har skrevet :-)
På forhånd tusind tak
Med venlig hilsen
Linda