Svar: Amning og nedtrapning af amning
12. september 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af hvordan det foregår hos jer:)
De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og nogle gange ligger der en amning i løbet af dagen og en om aftenen og en om natten. Andre gange er amningerne om dagen helt væk og de 3 amninger ligger aften, sen aften og tidlig morgen.
Det er helt fint at du lige nu har valgt at bibeholde amningen om formiddagen. Det fungerer godt og din dreng sover en god lur på denne måde og jeres hverdag hænger sammen. Det betyder at det derudover vil være rigtig godt med to amninger og de kan fint ligge aften, når han puttes og så igen kl ca 23-01. Enten kan du amme ham før du går i seng eller du kan prøve at lade ham styre det selv og se om han så vågner først på natten og søger brystet det. Det kan nogle gange være en måde at han så kan undvære mælken tidlig morgen.
Og ja - du har ret i at hvis amningen ligger for tæt på morgengrøden, så kan den naturligvis godt påvirke hans indtag af morgenmad. Derfor er det hensigtsmæssigt at han lige nu amme en gang om dagen og så aften og sen aften eller først på natten og at du derudover forsøger at undvære amning.
Når han bliver 10 måneder vil det ofte være passende med 2 amninger i døgnet og da han fremadrettet skal begynde i dagpleje, så vil det være fint at han stopper med amningen om dagen. Her kan du i stedet erstatte med lidt lun mælk af en kop og en banan - det ligger godt i maven og er et fint ritual i stedet for brystet. Stille og roligt kan han så også lære at sove uden at få dette, men det kan være en fin overgang. Og det vil også være noget dagplejer kan give ham, hvis han har brug for det.
Og så kan han stadig ammes aften og sen aften og I kan bibeholde den rytme, du har fået skabt der.
Så lige nu er det altså rigtig fint at du ammer 3 gange dagligt, hvilket du jo rent faktisk ofte gør. Det vil være rigtig godt at arbejde på ikke at amme yderligere om natten, som du allerede forsøger - så du kun ammer ham en ekstra gang, hvis det er nødvendigt, men de fleste nætter forsøger at få ham videre i søvnen med kærtegn, nærhed osv. men uden at give ham mælk.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske