Den vågne dreng

12. september 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Den vågne dreng

Hej Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse.

Vi har den skønneste dreng på knap 5 mdr. Han smiler og pludrer en masse og virker generelt godt tilpas. Alligevel skriver jeg til dig, fordi han stort set ikke sover i løbet af dagen og at han kun vil falde i søvn ved brystet og mange gange er det tydeligt at han er overtræt.
Jeg har læst din bog om søvn, men har nogle tillægsspørgsmål.

Vores dag ser typisk sådan ud:

7-7.30 Vågner, ammes, skiftes, vaskes, leger

9.30-10 Ammes og sover måske 45 min. Dette tidpunkt kan variere fra 15-45 min og mange gange bruger jeg det meste af formiddagen på at få ham til at sove i sin egen seng.

11-12 Ammes, leger

13-14 Ammes, sover typisk, 30 min, ammes, sover måske 30 min igen, ellers vågen

Typisk bruger jeg et par timer eller tre på at få ham til at sove måske en time sammenlagt!

15-16 Ammes, leger

Alt efter hvor sent det er blevet med middagsluren, sover han måske 30 min igen sidst på eftermiddagen/først på aftenen, nogle gange vil han ikke sover der.

20-21 Gøres klar til nat, ammes, sover tre timer

Annonce

... Ammes

3 Ammes (ofte af flere omgange, da han vil sove ved mig)

6-7 Vågner ammes

Jeg undrer mig over at han ikke kan sove mere om dagen. Han har aldrig sovet mere en 1 - 1 1/2 time i træk. Og det er yderst sjældent. Om eftermiddagen vågner han ofte efter 30 min og græder, får mere bryst, vågner igen og sådan kan det fortsætte i nogle timer. Til sidst er han vågen og virker pludselig godt tilfreds. Måske fordi han tilsidst har "spisesovet" så meget at han føler sig frisk?

Mine spørgsmål er:

Hvornår tager jeg ham fra brystet og lægger ham i sin egen seng (Skal han lægges over umiddelbart efter han er taget fra og skal han være vågen eller blot ænse at han flyttes)?

Skal jeg være konsekvent og acceptere at bruge ofte tre timer hvor jeg prøver at få ham til at sove i sin egen seng eller er der andet jeg kan gøre (har prøvet med nusseklud, sutten vil han ikke have samt få min mand til at putte ham, men kun brystet virker)

Er det for sent at lære ham at bruge sutten som trøst?

Jeg har meget mælk til ham og er ikke startet på grød/mos endnu.

Håber at du kan hjælpe!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor