Brev:
Den vågne dreng
12. september 2012
Alder:
4 mdr.
Den vågne dreng
Hej Helen.
Tak for en fantastisk brevkasse.
Vi har den skønneste dreng på knap 5 mdr. Han smiler og pludrer en masse og virker generelt godt tilpas. Alligevel skriver jeg til dig, fordi han stort set ikke sover i løbet af dagen og at han kun vil falde i søvn ved brystet og mange gange er det tydeligt at han er overtræt.
Jeg har læst din bog om søvn, men har nogle tillægsspørgsmål.
Vores dag ser typisk sådan ud:
7-7.30 Vågner, ammes, skiftes, vaskes, leger
9.30-10 Ammes og sover måske 45 min. Dette tidpunkt kan variere fra 15-45 min og mange gange bruger jeg det meste af formiddagen på at få ham til at sove i sin egen seng.
11-12 Ammes, leger
13-14 Ammes, sover typisk, 30 min, ammes, sover måske 30 min igen, ellers vågen
Typisk bruger jeg et par timer eller tre på at få ham til at sove måske en time sammenlagt!
15-16 Ammes, leger
Alt efter hvor sent det er blevet med middagsluren, sover han måske 30 min igen sidst på eftermiddagen/først på aftenen, nogle gange vil han ikke sover der.
20-21 Gøres klar til nat, ammes, sover tre timer
23.30 Ammes
3 Ammes (ofte af flere omgange, da han vil sove ved mig)
6-7 Vågner ammes
Jeg undrer mig over at han ikke kan sove mere om dagen. Han har aldrig sovet mere en 1 - 1 1/2 time i træk. Og det er yderst sjældent. Om eftermiddagen vågner han ofte efter 30 min og græder, får mere bryst, vågner igen og sådan kan det fortsætte i nogle timer. Til sidst er han vågen og virker pludselig godt tilfreds. Måske fordi han tilsidst har "spisesovet" så meget at han føler sig frisk?
Mine spørgsmål er:
Hvornår tager jeg ham fra brystet og lægger ham i sin egen seng (Skal han lægges over umiddelbart efter han er taget fra og skal han være vågen eller blot ænse at han flyttes)?
Skal jeg være konsekvent og acceptere at bruge ofte tre timer hvor jeg prøver at få ham til at sove i sin egen seng eller er der andet jeg kan gøre (har prøvet med nusseklud, sutten vil han ikke have samt få min mand til at putte ham, men kun brystet virker)
Er det for sent at lære ham at bruge sutten som trøst?
Jeg har meget mælk til ham og er ikke startet på grød/mos endnu.
Håber at du kan hjælpe!