Baby holder på afføring

12. september 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Baby holder på afføring

Hej Helen,

Min lille Felix er efterhånden næsten 10 mdr. og ser ud til at stortrives både derhjemme og i dagplejen.

Felix har gennem lang tid (faktisk siden at han startede på fast føde) haft problemer med hård afføring - Han har igennem lang tid været på laktulose, men er nu på Movicol, som ser ud til at virke rigtig godt - efter lige knap en uge er den ved at være lind.

Desværre tror jeg, at han har haft så mange dårlige oplevelser med at komme af med afføringen, at han nu prøver at holde den igen. Han laver næsten aldrig i bleen i dagplejen og gør det aldrig af sig selv. Og når han kommer hjem, at hans mave er hel hård og han ligner en, som trænger til at komme på toilet. Herhjemme kan han blive rigtig ked af, hvis jeg prøver at hjælpe ham af med afføringen (jeg holder hans ben op mod hans mave og håber på at han presser) ved puslebordet - og en sådan scenarie tager ofter næsten 10-15 minutter, før at han slapper nok af til at ville presse.

Jeg ved også, at han er nød til at få nogle flere fibre for at holde hans mave igang, så jeg prøver at putte en masse grønt i hans ...

Annonce

... aftensmad. Hvide ris holder han også meget af - men nogle gange har han svært ved at holde sig mæt en hel nat, hvis han har fået ris til aftensmad. Pasta, virker han til at synes er noget mystisk noget, og spiser ikke meget af det, når vi serverer det. Desuden prøver både dagplejen og jeg at putte en masse væske i ham - men han virker ikke til at have ret meget lyst til vand mere. Modermælkerstatning drikker han max 200 ml. af på en god dag. Dog kan han indimellem være glad for en flaske vælling lige før sengtid - men ikke altid.

Hvordan kan jeg hjælpe ham til at komme af med sin afføring uden at han bliver ked af det? Eller er det bare et spørgsmål om tid, og at han finder udaf, at det ikke behøver at gøre ondt at komme af med afføringen?

Har du nogle alternativer til kartofler, som jeg tror, også giver ham hård afføring.

Endvidere - har du nogle foreslag til, hvordan jeg får mere væske i ham? Det er nemlig også en udfordring at få Movicol i ham, da han ikke drikker ret meget

Det blev alligevel et langt brev - og håber at du har nogle gode foreslag.
På forhånd tak

Med venlig hilsen
Van

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor