Svar: Vil ikke høre hvad jeg siger
23. januar 2013
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Din drengs udforskningstrang er stor og det er rigtig vigtigt at du lader ham undersøge så meget som muligt. Det er især spændende for ham, at undersøge de ting, som han ser at du bruger meget tid på - det kan være din telefon, fjernbetjeningen, dvd afspilleren, fjernsynet osv. Det er naturligt ekstra spændende at undersøge de ting, han oplever interesserer dig, de ting du bruger meget.
Han lærer ved at dufte, mærke, smage, lytte og han lærer ved at gøre tingene igen og igen. Han afprøver hypoteser "hvad mon der sker, hvis jeg slår på fjernsynet?" - Han prøver og du siger nej og tager ham væk. Ny hypotese afprøves "hvis jeg slår ved fjernsynet, så siger mor nej" - ja det gjorde hun. Ny hyoptese "hvis jeg slår ved fjernsynet, så rejser hun sig og kommer hen til mig" - ja det gjorde hun. Ny hypotese "Hvis jeg slår ved fjernsynet, gør far det så også?" ...
Dette skal afprøves rigtig mange gange og igen og igen og igen. Det er måden han lærer på og det skyldes alt sammen en iboende trang i ham til at lære verden at kende.
Du skal naturligvis have visse regler og der skal sættes nogle grænser. Men han er stadig ikke helt gammel nok til at vide, hvad nej betyder. Han er dog så langt i sin udvikling nu, at han fornemmer at nej betyder at han ikke må, men stadig er trangen til at lære og undersøge meget stor og faktisk skal det ses som noget positivt, at hans udforskningstrang er så stor at han overhører det nej han får. Det er trods alt den måde han bedst lærer på - ikke at blive for begrænset ... :)
Han udforsker også hvordan du reagerer, når han afprøver ting og derfor er det rigtig fint at du siger nej og ryster på hovedet, når han gør noget forkert. Han lærer på den måde stille og roligt at det her skal han ikke gøre.
Det hjælper ham til at huske det, hvis du lader en handling følge med. Det vil sige f.eks. fjerner ham fra fjernsynet, samtidig med at du siger nej. Det forhindrer ham ikke i at gøre det igen og igen ... og igen ... men stille og roligt vil han begynde at høre det lille nej inde i sig. Han vil kikke på jer, du kan se at han ved at du vil sige nej og alligevel kan han ikke lade være, hans udforskningstrang er for stor. Og det er det du oplever hos jer lige nu. Du kan se at han ved at du vil sige nej, og alligevel så gør han det, han kan ikke lade være.
Det er også ved at udvikle sig til en leg for ham, han begynder at blive bevidst om at han ved at slå ved f.eks. fjernsynet får dit til at rejse dig og "komme efter ham" og det er en sjov leg, en leg, han rigtig gerne vil lege. Det er derfor også en måde han siger "se mig og leg med mig" og derfor vil det være rigtig godt at du nogle gange går hen til ham, tager ham op til dig, kilder ham og giver ham masser af fysisk kontakt og nærhed "skal du være fræk din lille bølle, nu kiiiillder mor dig!" eller lignende. For det er det han gerne vil.
Når han griner, når du skælder ud, så kan det være fordi han vil vise dig at han netop gerne vil lege og at det skal være sjovt. Han er ikke fræk og gør det ikke for at få skæld ud, men prøver at vise dig, at han vil lege med dig, at han har brug for at mærke dig, brug for at du ser ham og at du bruger tid på ham. Det handler sandsynligvis også om at han er tryg ved dig og derfor godt tør vise dig, at du ser sjov ud, når du skælder ud ...
Det kan også handle om at han føler sig meget usikker i situationen hvor du skælder ud, at han ikke ved "hvad ben han skal stå på". Børn som bliver skældt meget ud reagerer ofte ved enten at grine, lade som om de er ligeglade eller lade som om de voksne ikke er der - det er for dem måden at tackle det på.
Jeg vil anbefale dig at tilmeldig dig mit nyhedsbrev. Det er gratis og jeg sender her forskellige artikler ud. I sidste ud blandt andet artiklen "Sådan lærer dit barn at høre efter". Du finder den i artikelsamlingen her på siden.
Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvori jeg beskriver, hvorfor vores børn gør som de gør og hvordan vi så kan reagere.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske