Svar: Værner om sit eget

8. februar 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Børn skal naturligt lære at dele og det er helt normalt at din datter reagerer, når et andet barn tager hendes legetøj. Hun vil sandsynligvis også reagere, hvis du pludselig snakker for meget med den anden pige, tager hende på skødet eller lignende - det vil hun ikke være med til, du er hendes mor, ligesom legetøjet også er hendes.

Det kan være en god idé at lege "gi-tag-leg" med hende, så hun bliver opmærksom på at der er forskel på at låne og at tage og stille og roligt lærer at man altså godt kan få sine ting igen efter lidt tid - "ja det er din bamse, mor låner den bare, så får du den igen ...".

At hun skubber til den anden pige, skyldes at hun mangler ord. Din datter formår ikke at sætte ord på det hun tænker og føler og den eneste måde hun kan markere, at den anden går over hendes grænser, er ved at tage legetøjet ud af hænderne på hende eller ved at skubbe til hende. Nogle børn bider også i denne alder.

Det er vigtigt at du hjælper ...

Annonce

... hende med at sætte de ord på som hun mangler og gør begge børn trygge ved situationen. Du kan f.eks. sige "xx leger med din dukke, du kan lege med den her i stedet for" og vise hende at der er andre muligheder og at pigen ikke tager den "hun låner den bare, du får den tilbage igen". Du kan også hjælpe hende med at sige fra "(navnet på din datter) er særligt glad for dukken, må jeg få den, så får du den her i stedet for" - alt efter hvordan situationen er, så du hjælper din datter med at få dukken tilbage igen og samtidig viser det andet barn, hvad hun kan lege med i stedet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det bliver naturligt lettere at hjælpe dem med at lege og finde ud af at dele, når de bliver ældre. Pigen på 12 måneder forstår jo ikke så meget endnu og det er sandsynligvis også det der er svært for din datter at tackle. Der er jo forskel på hvordan man holder tingene, leger med tingene osv. om man er 1 eller 1 ½ år gammel ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.