Svar: Værner om sit eget
8. februar 2012
Alder:
17 mdr.
Kære Mor
Børn skal naturligt lære at dele og det er helt normalt at din datter reagerer, når et andet barn tager hendes legetøj. Hun vil sandsynligvis også reagere, hvis du pludselig snakker for meget med den anden pige, tager hende på skødet eller lignende - det vil hun ikke være med til, du er hendes mor, ligesom legetøjet også er hendes.
Det kan være en god idé at lege "gi-tag-leg" med hende, så hun bliver opmærksom på at der er forskel på at låne og at tage og stille og roligt lærer at man altså godt kan få sine ting igen efter lidt tid - "ja det er din bamse, mor låner den bare, så får du den igen ...".
At hun skubber til den anden pige, skyldes at hun mangler ord. Din datter formår ikke at sætte ord på det hun tænker og føler og den eneste måde hun kan markere, at den anden går over hendes grænser, er ved at tage legetøjet ud af hænderne på hende eller ved at skubbe til hende. Nogle børn bider også i denne alder.
Det er vigtigt at du hjælper hende med at sætte de ord på som hun mangler og gør begge børn trygge ved situationen. Du kan f.eks. sige "xx leger med din dukke, du kan lege med den her i stedet for" og vise hende at der er andre muligheder og at pigen ikke tager den "hun låner den bare, du får den tilbage igen". Du kan også hjælpe hende med at sige fra "(navnet på din datter) er særligt glad for dukken, må jeg få den, så får du den her i stedet for" - alt efter hvordan situationen er, så du hjælper din datter med at få dukken tilbage igen og samtidig viser det andet barn, hvad hun kan lege med i stedet.
Det bliver naturligt lettere at hjælpe dem med at lege og finde ud af at dele, når de bliver ældre. Pigen på 12 måneder forstår jo ikke så meget endnu og det er sandsynligvis også det der er svært for din datter at tackle. Der er jo forskel på hvordan man holder tingene, leger med tingene osv. om man er 1 eller 1 ½ år gammel ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske