Svar: Tandbørstning - 3 år
5. januar 2012
Alder:
3 år
Kære Gitte
Som udgangspunkt bør tænderne børstes og hun bør ikke springe over. Det er vigtigt at tænderne plejes og hygiejnen omkring jeres datters mælketænder vil få betydning for sundheden af hendes blivende tænder.
Hun er ikke selv i stand til at vurdere, hvad der er bedst for hende, det er noget I forældre ved og derfor skal tage beslutninger om.
Og så kan man vel også sige, at især om aftenen er tænderne meget snavsede og har særligt brug for at blive rengjorte. Og hvis de er børstet grundigt om aftenen, så vil de naturligt ikke være så beskidte om morgenen, fordi hun jo ikke spiser om natten. Så skal man vælge hvornår det er vigtigst at være grundig, så må det være om aftenen - men spørger du en tandlæge så vil de naturligvis sige at tænderne skal børstes lige grundigt både morgen og aften og det er der en god grund til at gøre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske