Svar: Opdragelse af dreng på 17 mdr.

29. april 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Som udgangspunkt er det en rigtig god idé at give børn små korte og præcise meldinger og ikke stille alt for mange spørgsmål. Når man ikke er ældre end jeres dreng, så kan man slet ikke tage stilling til hvorvidt man vil have æble, pære eller banan, om man vil have en ren ble på, om man vil have den blå eller røde trøje på osv.

Det kan virke rigtig sødt og imødekommende en gang imellem at lade barnet pege og vælge - og det må man naturligvis også gerne - men visse ting kommer man lettere igennem, hvis det hovedsageligt er forældrene der tager beslutninger og har lidt faste regler.

Børn har brug for regler, fordi regler giver tryghed. Det skal naturligvis være regler som passes ind efter barnets alder og udviklingstrin, det skal være regler, hvor man netop møder barnet og anerkender sig barn. Og man kan sige at helt overordnet, så er det ganske fornuftigt at mor og far har samme regler.

Men, for der er jo også et men - og det handler om at vi som forældre også er forskellige. Vi er forskellige i kraft af vores baggrund, vores opvækst, måden vi selv er blevet opdraget på, måden vi er blevet mødt på i vores barndom og voksenliv. Vi er også forskellige i kraft af at være kvinde og være mand og jeg tror det er meget vigtigt at man ikke forsøger at gøre tingene fuldstændig ens, men netop ser forskelligheden som en styrke.

Det lyder pædagogisk rigtig fint det du fortæller omkring måden du gør tingene på hos jer - du sætter små regler, stiller ikke for mange spørgsmål, men siger kort og godt "kom nu skal du skiftes!" eller lignende. Det er rigtig fint.

At din kæreste gør det på en anden måde behøver ikke være et problem. Han lyder i hvert fald ikke til selv at være generet af at jeres ...

Annonce

... dreng på den måde skal have tingene at vide mange gange og det lyder også som om at de to nyder at være sammen og er glade for hinanden.

Jeg tror ikke jeres dreng tager skade af at far møder ham anderledes end du gør, det vil jo sandsynligvis gøre, at jeres dreng lærer at vi alle er forskellige - men igen, bør de overordnede regler være de samme. Det er vigtigt at I som forældre her fremstår som en helhed, så jeres dreng ikke vokser op med at siger den ene nej, så kan man bare gå til den anden og få et ja. Så de overordnede regler skal I være enige om og melde klart ud.

Det kan være regler om at man sidder ved bordet, når man spiser eller at man ikke må hoppe i sofaen, fordi den går i stykker - og det kan her være ganske fornuftigt ikke at spørge jeres dreng "må du godt hoppe i sofaen?", men i stedet gå hen, tage ham ned og sige "du må ikke hoppe i sofaen, den går i stykker" og så aktivere ham på en anden måde. Det vil hjælpe ham til at huske den regel på sigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så som udgangspunkt vil det være en rigtig god idé at I taler om hvilke overordnede regler I gerne vil have hos jer. Det vil også være rigtig godt at I taler om, hvordan I hver især er blevet opdraget - måske er din kæreste opdraget meget strengt, med meget hårde rammer og har derfor et ønske om at "sådan vil han ikke opdrage sin egen dreng", hvilket så nogle gange kan gøre at man kommer i den modsatte grøft, hvor der næsten ingen regler eller grænser er - og det går heller ikke.

Jeg vil foreslå dig/jer at læse min nyeste bog "Sådan støtte du dit barns udvikling" - netop omkring hvordan børn lærer og udvikler sig og hvordan vi som forældre skal møde dem bedst.

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge