Opdragelse af dreng på 17 mdr.

29. april 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Opdragelse af dreng på 17 mdr.

Hej Helen,

Som du ved, går jeg hjemme med min søn på 17 mdr. Det går faktisk rigtigt godt i forhold til grænsesætning. Jeg forsøger at være konsekvent og gøre alvor af det, jeg siger, med det samme, dvs. jeg siger f.eks. ikke "kom, du skal have skiftet ble" og så går i gang med noget andet.

Han bliver ikke så tit vred, når jeg siger nej til noget, og det er nemt at få ham til at blive optaget af noget andet. Jeg forsøger altid at give ham "advarsler" (i mangel af bedre ord), f.eks. hvis han tager lommelygten op af skuffen, og jeg gerne vil have ham til at lægge den tilbage, giver jeg ham mulighed for at gøre det selv. Jeg siger det et par gange, hvis det ikke hjælper, siger jeg "nu skal du selv lægge den tilbage, ellers gør jeg det". Den strategi virker utroligt godt, og vi har overraskende få fortvivlelsesanfald, hans alder taget i betragtning. Alt i alt synes jeg selv, at jeg håndterer det der med opdragelse ret godt :)

Det er ...

Annonce

... noget andet med min mand - eller det synes jeg hvert fald. Han er ret vag, når det kommer til vores søn, og jeg oplever ham tit f.eks. sige "skal du have en ren ble på?", og hvis S. ikke kommer med det samme, så går min mand bare rundt efter ham og siger det nogle flere gange. Han virker i det hele taget ret usikker i det med at sætte grænser. Det er som om, at han ofte er bange for at tage konflikterne med S. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre, for i situationerne med S. piner det mig, at min mand ikke GØR NOGET! Jeg føler trang til at tage over (gør det nogle gange), men det synes jeg også er forkert.

Jeg prøver at foreslå nogle metoder at få tingene til at lykkes med S., men måske skal jeg bare lade ham finde ud af det selv? Han virker ikke til at være generet af, at S. ikke reagere ret hurtigt. Måske er det bare mig, der er utålmodig og ikke gider sige tingene 1000 gange til S.

Hvad er din mening om det?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin