5 årig vådligger

29. april 2011

Kategori:
Alder:
5 år

5 årig vådligger

Kære Helen,

Tusind tak for dit tidligere svar! Vores søn, som jo er 5½, har de seneste par år skiftevis haft perioder hvor han tisser i sengen om natten og hvor han ikke gør.

Nu her senest har han haft en ’tør’ periode på omkring en måned, men er nu vågnet to nætter fordi han har tisset. Han har ikke noget imod at få ble på om natten og det er egentlig ikke noget vi gør til et problem eller en stor historie ud af, hverken bleen eller dét at sove uden ble. Vi prøvede for et stykke tid siden at tage ham op om natten for at tisse, og det virkede, men vi syntes det var synd - både for ham og for os :) - med den afbrudte søvn.

Jeg synes ikke det virker til at han ændrer karakter i de forskellige ...

Annonce

... perioder – han har det lige godt i de perioder hvor han tisser om natten og skal have ble på og i de perioder hvor han ikke gør. Så jeg tror ikke tisseriet er udtryk for utryghed eller andet. Vi plejer at vente nogle nætter, for at se om det var en smutter, men efter et par nætter med en våd seng begynder vi med bleen igen – og tager den af, når den har været tør om morgenen i et stykke tid.

Jeg er nysgerrig for at høre hvad du mener om det – hvordan kan det være at vores søn kan have de her skiftende perioder, er det noget du har hørt om før? Synes du vi skal tage ham op om natten for at tisse, vil det være en god måde at hjælpe ham til at blive helt fri af bleen?

Kærlig hilsen
mor til en fem-årig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2