Svar: 5 årig vådligger
29. april 2011
Alder:
5 år
Kære mor til en fem-årig
Det lyder for mig som om at jeres dreng ikke danner nok ADH - antidiuretisk hormon, hvilket er en forudsætning for at kunne holde sig tør om natten. Der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen, men en af dem kan være, at man ikke producerer nok ADH. Hormonet virker når vi sover, og gør at vores urinproduktion nedsættes om natten og nogle børn er lidt længere tid om at producere nok af dette hormon.
Nogle børn har en også en blære, som har svært ved at rumme urin nok i forhold til deres alder. Den kan ikke rumme den mængde urin, som produceres om natten og derfor "løber den over". Det sker også nogle gange at hjernen ikke reagerer på at blæren er fuld og der sendes derfor ikke besked til barnet om at "du skal tisse", hvorfor barnet naturligt sover og ikke opdager tissebehovet, før det er for sent.
Jeg synes I skal prøve at tale med jeres læge om, hvorvidt man skal gøre noget aktivt i forhold til jeres dreng og hvornår man vil gøre noget. I de fleste tilfælde gør man ikke noget før 7 års alderen og dette fordi ca 70% begynder at producere ADH inden da og problemet løser sig derved naturligt.
Hvis det viser sig nødvendigt at gøre noget, så kan man behandle medicinsk eller med ringeapparat. Et ringeapparat fås i to modeller - som en madras barnet ligger på, eller som en lille føler man sætter i underbukserne. Alarmen ringer, når barnet begynder at tisse og vækker dermed barnet, så barnet kan nå på toilettet.
Det kan godt nogle gange hjælpe at følge barnet på toilet sen aften og få tømt blæren og dermed give barnet mulighed for at sove igennem om natten uden at blæren løber over. Det lyder hos jer som om at den løsning godt kunne have en effekt og man kunne godt overveje at gøre det som et fast ritual i en længere periode. Det må være rarere for jeres dreng at blive fulgt på toilettet sen aften (inden I selv går i seng) og så sove uden at blive vækket - end at vågne op i en seng der sejler og det hele så skal skiftes, fordi alt er gennemvædet.
Det er et nederlag hver gang han tisser i sengen og en succes at det lykkes at tisse på toilettet og det er vigtigt at han ikke begynder at føle skam og føle sig forkert.
Alternativet er naturligvis at lade ham sove med sin ble, som han også lyder til at være glad for - det er sandsynligvis også tryghedsgivende for ham og man kan jo få boxer-shorts-bleer, så man ikke kan se at det er en ble barnet har på :)
Fortæl ham at det er helt normalt og at mange børn har det som ham. At det ikke er hans skyld og at man faktisk ser det hyppigere hos drenge end hos piger. Det er også arveligt - så måske har far eller fars bror eller farfar haft samme problem da de var børn - det kan være rigtig dejligt for jeres dreng at få dette at vide :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske