Svar: 5 årig vådligger

29. april 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor til en fem-årig

Det lyder for mig som om at jeres dreng ikke danner nok ADH - antidiuretisk hormon, hvilket er en forudsætning for at kunne holde sig tør om natten. Der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen, men en af dem kan være, at man ikke producerer nok ADH. Hormonet virker når vi sover, og gør at vores urinproduktion nedsættes om natten og nogle børn er lidt længere tid om at producere nok af dette hormon.

Nogle børn har en også en blære, som har svært ved at rumme urin nok i forhold til deres alder. Den kan ikke rumme den mængde urin, som produceres om natten og derfor "løber den over". Det sker også nogle gange at hjernen ikke reagerer på at blæren er fuld og der sendes derfor ikke besked til barnet om at "du skal tisse", hvorfor barnet naturligt sover og ikke opdager tissebehovet, før det er for sent.

Jeg synes I skal prøve at tale med jeres læge om, hvorvidt man skal gøre noget aktivt i forhold til jeres dreng og hvornår man vil gøre noget. I de fleste tilfælde gør man ikke noget før 7 års alderen og dette fordi ca 70% begynder at producere ADH inden da og problemet løser sig derved naturligt.

Hvis det viser sig nødvendigt at gøre noget, så kan man behandle medicinsk eller med ringeapparat. Et ringeapparat fås i to modeller - som en madras barnet ligger på, eller som en lille føler man sætter i underbukserne. Alarmen ringer, når barnet begynder at ...

Annonce

... tisse og vækker dermed barnet, så barnet kan nå på toilettet.

Det kan godt nogle gange hjælpe at følge barnet på toilet sen aften og få tømt blæren og dermed give barnet mulighed for at sove igennem om natten uden at blæren løber over. Det lyder hos jer som om at den løsning godt kunne have en effekt og man kunne godt overveje at gøre det som et fast ritual i en længere periode. Det må være rarere for jeres dreng at blive fulgt på toilettet sen aften (inden I selv går i seng) og så sove uden at blive vækket - end at vågne op i en seng der sejler og det hele så skal skiftes, fordi alt er gennemvædet.

Det er et nederlag hver gang han tisser i sengen og en succes at det lykkes at tisse på toilettet og det er vigtigt at han ikke begynder at føle skam og føle sig forkert.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Alternativet er naturligvis at lade ham sove med sin ble, som han også lyder til at være glad for - det er sandsynligvis også tryghedsgivende for ham og man kan jo få boxer-shorts-bleer, så man ikke kan se at det er en ble barnet har på :)

Fortæl ham at det er helt normalt og at mange børn har det som ham. At det ikke er hans skyld og at man faktisk ser det hyppigere hos drenge end hos piger. Det er også arveligt - så måske har far eller fars bror eller farfar haft samme problem da de var børn - det kan være rigtig dejligt for jeres dreng at få dette at vide :)

Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.