Brev:
Hvornår fylder en rolleleg for meget?
29. april 2011
Alder:
3 år
Hvornår fylder en rolleleg for meget?
Kære Helen,
Her i huset fylder brandmænd, brandbiler og ildebrande rigtig meget. Vores ældste søn på tre er MEGET optaget af at lege brandmand. Hans kæreste eje er hans brandhjelme, og han gennemfører flere redningsaktioner dagligt. Han har desuden tre dvd'er med brandmand Sam, som han jævnligt ser - og han holder så meget af det univers, at han ret konsekvent kalder sig selv brandmand sam (både til fremmede og familien), ligesom han ofte citerer fra/og gennemspiller de forskellige afsnit.
Det har vel stået på ca. de sidste fire måneders tid, og jeg vil gætte på, at 50 % (i børnehave og hjemme) af hans vågne tid går med brandmandslege.
Vi synes, det er rigtig dejligt og sjovt og støtter ham i hans 'brandmandsfærd' - men her på det seneste, er vi begyndt at spekulere over, om og hvornår det bliver for meget? Fx har han navngivet os alle i familien (mor, far og lillebror) efter brandmand sam-universet, så far fx hedder Elvis. Og det bliver han vel kaldt hver anden gang henover dagen. Vi har egentlig tænkt, at det vel er ok, selvom vi af og til siger, at vi 'jo hedder mor/far, når vi ikke leger brandmandsleg'. Og tilsvarende fylder det meget på andre måder: En fødselsdag er en 'brandmandsfødselsdag', et papir er altid en brandmandsrapport, en bil altid en brandbil osv. Det er jo ret sødt, men alligevel :)
Samtidig er det kommet til at fylde rigtig meget, når han leger med andre børn. Han er ellers dejligt social, velfungerende og udadvendt, men hans brandmandsleg fylder efterhånden så meget, at han ikke gider 'bare' at hoppe, synge, lege gemmeleg osv. Alt skal helst handle om at slukke ildebrande - og det får de andre børn til at trække sig. Pædagogerne i børnehaven har dog endnu ikke nævnt, at det er et problem - de synes vist også mest, det er sjovt - så måske er det bare mig/os, der er unødigt bekymrede?
Men jeg vil rigtig gerne høre, hvad du tænker:, Er det er i orden, han kalder os andre navne eller skal vi sige stop? Skal vi lægge hans elskede sam-dvd'er på hylden i nogle uger (normalt ser han en halv times tid i ulvetimen, hvis der ikke er noget i fjernsynet)? Og bør vi i det hele taget prøve at stimulere ham i en anden retning - så han får interesse for andre lege? Eller skal han bare dyrke brandmandsuniverset? Er i syv sind..
Mange hilsner