Hvornår fylder en rolleleg for meget?

29. april 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Hvornår fylder en rolleleg for meget?

Kære Helen,

Her i huset fylder brandmænd, brandbiler og ildebrande rigtig meget. Vores ældste søn på tre er MEGET optaget af at lege brandmand. Hans kæreste eje er hans brandhjelme, og han gennemfører flere redningsaktioner dagligt. Han har desuden tre dvd'er med brandmand Sam, som han jævnligt ser - og han holder så meget af det univers, at han ret konsekvent kalder sig selv brandmand sam (både til fremmede og familien), ligesom han ofte citerer fra/og gennemspiller de forskellige afsnit.

Det har vel stået på ca. de sidste fire måneders tid, og jeg vil gætte på, at 50 % (i børnehave og hjemme) af hans vågne tid går med brandmandslege.

Vi synes, det er rigtig dejligt og sjovt og støtter ham i hans 'brandmandsfærd' - men her på det seneste, er vi begyndt at spekulere over, om og hvornår det bliver for meget? Fx har han navngivet os alle i familien (mor, far og lillebror) efter brandmand sam-universet, så far fx hedder Elvis. Og det bliver han vel kaldt hver anden gang henover dagen. Vi har egentlig tænkt, at det vel er ok, selvom vi af og til siger, at vi 'jo hedder mor/far, når vi ikke leger brandmandsleg'. Og tilsvarende ...

Annonce

... fylder det meget på andre måder: En fødselsdag er en 'brandmandsfødselsdag', et papir er altid en brandmandsrapport, en bil altid en brandbil osv. Det er jo ret sødt, men alligevel :)

Samtidig er det kommet til at fylde rigtig meget, når han leger med andre børn. Han er ellers dejligt social, velfungerende og udadvendt, men hans brandmandsleg fylder efterhånden så meget, at han ikke gider 'bare' at hoppe, synge, lege gemmeleg osv. Alt skal helst handle om at slukke ildebrande - og det får de andre børn til at trække sig. Pædagogerne i børnehaven har dog endnu ikke nævnt, at det er et problem - de synes vist også mest, det er sjovt - så måske er det bare mig/os, der er unødigt bekymrede?

Men jeg vil rigtig gerne høre, hvad du tænker:, Er det er i orden, han kalder os andre navne eller skal vi sige stop? Skal vi lægge hans elskede sam-dvd'er på hylden i nogle uger (normalt ser han en halv times tid i ulvetimen, hvis der ikke er noget i fjernsynet)? Og bør vi i det hele taget prøve at stimulere ham i en anden retning - så han får interesse for andre lege? Eller skal han bare dyrke brandmandsuniverset? Er i syv sind..

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder