Svar: At spise pænt

1. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Benedikte

Det lyder umiddelbart som om at din datter er meget tryghedssøgende, når det kommer til mad og den dag, hvor du bad hende smage på et lille stykke pastinak, endte det med at hun kastede op ... Jeg synes derfor du skal være påpasselig med at kræve at hun smager på maden, men derimod servere variation og naturligt have en tilgang til maden om at den spiser alle ...

Det er vigtigt at du og din mand taler positivt om maden, verbaliserer omkring smagen og selv siger "nej hvor smager det godt" osv. så hun hører at det med smag har betydning for jer. Det er også en god idé at du tager hende med i madlavningen og smager på tingene undervejs "ummm, den er god!" eller "hmmm, der skal vist lidt mere krydderi i her.." osv. så du taler højt og sætter ord på det du gør - netop især omkring smagen og så kan du jo godt spørge hende "hvordan synes du det her smager, skal vi komme lidt mere mælk i sovsen eller ..?" for på den måde at få hende til at smage, fordi hun inddrages i madlavningen og er medbestemmende om, hvordan det tilberedes.

Med hensyn til at spise selv og spise pænt, så er børn meget forskellige på dette punkt ... Det er igen en balance, - hvis du retter for meget på hende, så risikerer du at hun ikke vil spise og lukker helt af og forbinder måltidet med noget som ikke er rart og hyggeligt, - modsat er du også nødt til at gøre opmærksom på at hendes sidemand ikke er interesseret i at få sovs på tøjet og at hun derfor skal huske ikke at svinge med gaflen, når der er mad på ...

Børn vil naturligt udvikle deres håndmotorisk og også deres øjne-hænder-mund koordination og man kalder hændernes/fingrenes greb noget forskelligt:

Under 7 måneder: Barnet griber med hele hånden
8 måneder: 3-fingergreb - barnet kan tage med tommel, pege og langefinger
10 måneder: Pincetgreb - barnet tager med ...

Annonce

... tommel og pegefinger
1-2 år: Tværgreb eller topgreb - barnet griber om toppen af en ting med hånd og fingre og håndryggen opad
2-3 år: Proneret greb - overhåndsgreb med strakt pegefinger
3-4 år: Fingerspidsgreb - barnet kan tage ting med fingerspidserne
4-5 år: Tommelkløftgreb - barnet kan holde om en blyant der ligger i kløften mellem tommel- og pegefinger
5-7 år: Supineret greb - barnet holder på en blyant ligesom voksne ville gøre.

Med den alder din datter har, så vil man normalt forvente at hun kan spise med både ske og gaffel og at hun også gerne selv vil forsøge sig med en kniv, men at det naturligt er svært for hende - den presser mere maden i stykker end den skærer :) Og nogle gange bruges kniven til at føre maden mod munden, barnet skelner ikke så meget mellem om det er det ene eller andet slags bestik, - bare det virker :)

Der vil stadig i 3 års alderen kunne forventes at der spildes en del og at barnet netop, præcis som du skriver, bruger fingrene ned i sovsen, når det kniber - barnet bruger helt naturligt det som virker bedst for barnet, uden hensynstagen til om vi synes det er rigtigt eller forkert :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Om aftenen er din datter sandsynligvis også mere sulten og derfor skal det gå så hurtigt og så let som muligt. Samtidig med at hun jo også skal fortælle om dagen og alt hvad hun har oplevet - og så lyder hun til at være en pige som gestikulerer en del og det kommer så lidt i kambolage med maden, når hun både skal spise og snakke på en gang ..

Du skal naturligvis prøve at guide hende og huske hende på at maden spises uden at blive svunget for meget rundt, at hun ikke skal tale med mad i munden osv. Men samtidig, som nævnt, altså en balance, for hendes lyst til at spise er utrolig vigtigt at bibeholde - faktisk vigtigere end andet ...

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder