Svar: At spise pænt
1. maj 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Benedikte
Det lyder umiddelbart som om at din datter er meget tryghedssøgende, når det kommer til mad og den dag, hvor du bad hende smage på et lille stykke pastinak, endte det med at hun kastede op ... Jeg synes derfor du skal være påpasselig med at kræve at hun smager på maden, men derimod servere variation og naturligt have en tilgang til maden om at den spiser alle ...
Det er vigtigt at du og din mand taler positivt om maden, verbaliserer omkring smagen og selv siger "nej hvor smager det godt" osv. så hun hører at det med smag har betydning for jer. Det er også en god idé at du tager hende med i madlavningen og smager på tingene undervejs "ummm, den er god!" eller "hmmm, der skal vist lidt mere krydderi i her.." osv. så du taler højt og sætter ord på det du gør - netop især omkring smagen og så kan du jo godt spørge hende "hvordan synes du det her smager, skal vi komme lidt mere mælk i sovsen eller ..?" for på den måde at få hende til at smage, fordi hun inddrages i madlavningen og er medbestemmende om, hvordan det tilberedes.
Med hensyn til at spise selv og spise pænt, så er børn meget forskellige på dette punkt ... Det er igen en balance, - hvis du retter for meget på hende, så risikerer du at hun ikke vil spise og lukker helt af og forbinder måltidet med noget som ikke er rart og hyggeligt, - modsat er du også nødt til at gøre opmærksom på at hendes sidemand ikke er interesseret i at få sovs på tøjet og at hun derfor skal huske ikke at svinge med gaflen, når der er mad på ...
Børn vil naturligt udvikle deres håndmotorisk og også deres øjne-hænder-mund koordination og man kalder hændernes/fingrenes greb noget forskelligt:
Under 7 måneder: Barnet griber med hele hånden
8 måneder: 3-fingergreb - barnet kan tage med tommel, pege og langefinger
10 måneder: Pincetgreb - barnet tager med tommel og pegefinger
1-2 år: Tværgreb eller topgreb - barnet griber om toppen af en ting med hånd og fingre og håndryggen opad
2-3 år: Proneret greb - overhåndsgreb med strakt pegefinger
3-4 år: Fingerspidsgreb - barnet kan tage ting med fingerspidserne
4-5 år: Tommelkløftgreb - barnet kan holde om en blyant der ligger i kløften mellem tommel- og pegefinger
5-7 år: Supineret greb - barnet holder på en blyant ligesom voksne ville gøre.
Med den alder din datter har, så vil man normalt forvente at hun kan spise med både ske og gaffel og at hun også gerne selv vil forsøge sig med en kniv, men at det naturligt er svært for hende - den presser mere maden i stykker end den skærer :) Og nogle gange bruges kniven til at føre maden mod munden, barnet skelner ikke så meget mellem om det er det ene eller andet slags bestik, - bare det virker :)
Der vil stadig i 3 års alderen kunne forventes at der spildes en del og at barnet netop, præcis som du skriver, bruger fingrene ned i sovsen, når det kniber - barnet bruger helt naturligt det som virker bedst for barnet, uden hensynstagen til om vi synes det er rigtigt eller forkert :)
Om aftenen er din datter sandsynligvis også mere sulten og derfor skal det gå så hurtigt og så let som muligt. Samtidig med at hun jo også skal fortælle om dagen og alt hvad hun har oplevet - og så lyder hun til at være en pige som gestikulerer en del og det kommer så lidt i kambolage med maden, når hun både skal spise og snakke på en gang ..
Du skal naturligvis prøve at guide hende og huske hende på at maden spises uden at blive svunget for meget rundt, at hun ikke skal tale med mad i munden osv. Men samtidig, som nævnt, altså en balance, for hendes lyst til at spise er utrolig vigtigt at bibeholde - faktisk vigtigere end andet ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske