Brev:
Bekymret om dagplejemor
1. maj 2010
Alder:
11 mdr.
Bekymret om dagplejemor
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. bekymring i forhold til mad i dagplejen. Nu er der imidlertid flere områder som bekymrer mig hos min søns dagplejemor. Jeg er virkelig i vildrede mht om vi skal forsøge at finde en anden dagplejemor.
Det som bl.a. bekymrer mig er dagplejemors manglende indsigt i vigtigheden af at træne spisefærdigheder. Herhjemme lader vi vores dreng spise rugbrødshapsere med fingrene, men dagplejemor giver ham alt mad med ske eller gaffel, hvilket hun også gør med de større børn, har flere gange set en stor pige på snart 3 år blive madet. Har spurgt undrende til dette, hvortil hun svarer det er fordi pigen er påvirket af, at de jævnaldrende legekammerater er stoppet og nu er gået lidt i "babystadie" pga de nye små. Det er tydeligt, at vores søn er gået i stå med at spise rugbrød med fingrene, svært at fastholde herhjemme, når det ikke bliver holdt ved lige i dagplejen.
Desuden har hun ikke så meget forståelse for vigtigheden af helt faste sovetider. Hun kommer heller ikke så langt omkring med de små, som f.eks på legeplads og er noget tilbageholdende med at tage vores dreng med ud på græsset, da hun mener jorden er for kold. Der er ingen tvivl om, at hun har et stort hjerte for børnene, vil gøre det så godt, men jeg har fornemmelsen af, at hun på ingen måde fornyer sig og følger med tiden.
Siger : "En ting er teori og en anden ting er praksis, der kommer jo så meget nyt". Forleden da jeg tog disse ting op med hende blev hun så berørt, at hun begyndte at græde, synes ellers jeg fik sagt det på en pæn måde, men det var tydeligt, at hun følte jeg kom og kritiserede hele hendes virke som dagplejemor.
Er nu meget i tvivl om hvorvidt vi skal skifte til en anden, hun er jo sød og omsorgsfuld, men jeg er bare bekymret for om det er nok på længere sigt, om der er udvikling nok for vores søn. Han startede der lige efter påske, så det er ikke sålænge endnu. Tænker selv vi skal give det en chance ca 1 måned endnu. Hvad tænker du ?? Det er jo også noget af et sats og skifte, vi ved jo ikke hvem vi får.
Med venlig hilsen
den bekymrede mor