At spise pænt

1. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

At spise pænt

Hej Helen.

Det drejer sin denne gang om min datter, Lærke som blev 3 år i marts. Jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvad en 3-årig kan forventes at kunne ved spisebordet.

Lærke er ikke kræsen, som sådan. Hun spiser kartofler, pasta, ris, rå grøntsager (dvs majs, agurk, tomat, gulerod) og så elsker hun rugbrød med stort set al slags pålæg på. Hun kan godt spise fisk og fars. Så jeg synes egentlig hun sagtens kan få fint varieret kost. Men hun vil bare ikke smage på nye ting.

Jeg har engang forsøgt at sige at man skal lige smage inden man ved om man kan lide det, hvilket resulterede i at hun kastede op midt på sin tallerken. Jeg sagde bare til hende, at jeg gerne ville have hun lige smagte det (pastinak) og så kiggede jeg med vilje ikke på hende, da hun gjorde det, for lissom at fjerne fokus fra det, og så jeg prøvede at signalere at det ikke var en stor spændende ting, men bare ganske almindelig og fint at hun lige forsøgte at smage.

Er det ikke rimeligt at de smager maden når de er 3 år?

Jeg vil lige sige at min mand og jeg er ikke kræsne, og vi spiser begge stort alt, hvad der bliver serveret herhjemme. Til måltiderne er der altid kartofler/pasta/ris (kun 1 af tingene), kød, sovs og en grøntsag. Jeg vælger jo altid de grøntsager som hun godt kan lide, så jeg er sikker på hun spiser noget. Grøntsagerne er i små ta-selv-skåle, ...

Annonce

... eller stave så det er lidt sjovt.

Kød bliver der også kun lavet børnevenligt kød (dvs fars, fisk og kylling- ingen seje bøffer eller tørre koteletter).

Hvor meget kan man forvente at de kan sidde og spise uden at blive helt smattet ind i mad?

Lærke spiser med sin gaffel, men hun er altid bare smurt ind i mad, og hendes sidemand er også altid smurt ind i sovs og kartofler. Er det normalt at man som 3-årig ikke kan spise pænt. Hun glemmer at lægge gaflen når hun ikke spiser, hvilket resulterer i at den bliver svunget rundt når hun snakker og fortæller med arme og ben. Hvis der er noget mad gaflen ikke lige kan fange, så er hun ikke sen til at stikke klør 5 ned i sovsen.

Hun har en våd vaskeklud liggende ved siden af sig, så det er ikke fordi hun mangler noget at tørre i.

Jeg er lidt modstander af at sidde og rette på hende konstant mens hun spiser. Jeg vil egentlig helst bare lade hende spise i fred, og ikke koncenterer mig om, hvordan det bliver gjort. Men det er søreme svært, når det er sådan et madsvineri hver gang.

Hvad synes du er rimeligt når man er 3 år, og hvordan kan vi få hende til at spise pænt uden at sidde og holde øje med hende og rette på hende hele tiden mens hun spiser? Jeg synes det skal være rart og hyggeligt ved spisebordet, og det er det ikke hvis vi skal være over hende hele tiden.

Med venlig hilsen
Benedikte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor