Svar: Sætte grænser når maden spyttes ud
19. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Elias er stadig så lille at han ikke forstår betydningen af at du siger nej, det vil kun være sjovt for ham at se dit ansigtsudtryk, at du ryster på hovedet osv. men forstå det gør han ikke :)
Nogle gange, når han spytter maden ud, kan det være fordi han endnu ikke mundmotorisk har udviklet teknikken med at kunne holde maden inde i munden. Han er vant til at bruge sin tunge til at malke med for at få mælk og derfor bruges tungen stadig meget - også når han spiser lidt fastere føde. At tungen derfor nogle gange får presset maden den forkerte vej er naturligt, det er et spørgsmål om teknik. At han endnu ikke mestrer teknikken skal han jo ikke skældes ud over. I stedet må du give ham maden igen og forsøge at hjælpe ham med at spise den ved at give ham en konsistens han så godt som muligt er i stand til at styre :)
Nogle gange spytter han også maden ud, fordi det er en ny smag. Ikke nødvendigvis fordi han ikke kan lide det, men fordi han ikke kender smagen og skal vende sig til det. Faktisk siger man at børn ofte skal smage det 10 gange inden man kan udtale sig om, hvorvidt de kan lide det eller ej og smagen kan også ændre sig, så det de i en periode ikke brød sig om, kan de rigtig godt lide i andre perioder :)
Generelt er det en god idé at motivere barnet til at spise maden, fortælle barnet hvad man gerne vil have barnet til og fokus på dette "ind i munden skat, ind i munden, mmm mam mam smager godt" mere end fokus på det barnet gør forkert og det man ikke vil have. Dette gælder også børn i 9-10 måneders alderen som ofte undersøger maden rigtig meget og kan have stor tendens til at lukke munden og skubbe skeen væk.
Det er svært at sætte alder på, for mig handler gode spisevaner også om at man spiser ved bordet, barnet sidder i sin høje stol, at måltider foretages fælles i familien, at det er hyggeligt, at maden serveres positivt, at den er varieret, smager godt osv. Ligesom det også hører med at man skal have vasket hænder, tørres om munden osv. Og det starter jo sådan set allerede nu ...
Men hvis jeg skal sætte alder på, så vil jeg sige at det først er efter 1 års alderen at man kan begynde at 'opdrage lidt mere', men stadig med anerkendelse for barnets lyst til at mærke og udforske ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske