Svar: Sætte grænser når maden spyttes ud

19. april 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lene

Elias er stadig så lille at han ikke forstår betydningen af at du siger nej, det vil kun være sjovt for ham at se dit ansigtsudtryk, at du ryster på hovedet osv. men forstå det gør han ikke :)

Nogle gange, når han spytter maden ud, kan det være fordi han endnu ikke mundmotorisk har udviklet teknikken med at kunne holde maden inde i munden. Han er vant til at bruge sin tunge til at malke med for at få mælk og derfor bruges tungen stadig meget - også når han spiser lidt fastere føde. At tungen derfor nogle gange får presset maden den forkerte vej er naturligt, det er et spørgsmål om teknik. At han endnu ikke mestrer teknikken skal han jo ikke skældes ud over. I stedet må du give ham maden igen og forsøge at hjælpe ham med at spise den ved at give ham en konsistens han så godt som muligt er i stand til at styre :)

Nogle gange spytter han også maden ud, fordi det er en ny smag. Ikke nødvendigvis fordi han ikke kan lide det, men fordi han ikke kender smagen og skal vende sig til det. Faktisk siger man at børn ofte skal smage det 10 gange inden man kan udtale sig om, hvorvidt de kan lide det eller ej og smagen kan også ændre ...

Annonce

... sig, så det de i en periode ikke brød sig om, kan de rigtig godt lide i andre perioder :)

Generelt er det en god idé at motivere barnet til at spise maden, fortælle barnet hvad man gerne vil have barnet til og fokus på dette "ind i munden skat, ind i munden, mmm mam mam smager godt" mere end fokus på det barnet gør forkert og det man ikke vil have. Dette gælder også børn i 9-10 måneders alderen som ofte undersøger maden rigtig meget og kan have stor tendens til at lukke munden og skubbe skeen væk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er svært at sætte alder på, for mig handler gode spisevaner også om at man spiser ved bordet, barnet sidder i sin høje stol, at måltider foretages fælles i familien, at det er hyggeligt, at maden serveres positivt, at den er varieret, smager godt osv. Ligesom det også hører med at man skal have vasket hænder, tørres om munden osv. Og det starter jo sådan set allerede nu ...

Men hvis jeg skal sætte alder på, så vil jeg sige at det først er efter 1 års alderen at man kan begynde at 'opdrage lidt mere', men stadig med anerkendelse for barnets lyst til at mærke og udforske ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor