Svar: Problemer om morgenen og hvornår er det okay at blive vred?

1. september 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Clara's mor

Børn er forskellige og det er deres temperament også - der er derfor ingen tvivl om at nogle forældre oplever flere konflikter med deres børn end andre forældre gør og det kan sagtens tænkes at jeres datter har brug for lidt mere konsekvens og lidt flere tydelige signaler omkring, hvornår grænser brydes og et nej er et nej.

Det er lidt svært at gennemskue, hvad der præcist sker hos jer - om jeres datter er træt, har ondt, prøver grænser, har frustrationsanfald eller hvad det er der sker - faktisk er det nok et sammensurium af flere ting og det er sandsynligvis også vidt forskellige ting der spiller ind om morgenen og i løbet af dagen.

Med 'har ondt' tænker jeg på om hun mon vågner og er ked af det, fordi hun f.eks har ondt i ørerne? Har hun altid gjort sådan, er det noget nytilkommet, har hun generelt svært ved at vågne eller er det kun om morgenen at hun tydeligvis er så ked af det. Hvis hun har været forkølet og det er noget nytilkommet, så kunne det være en idé at få tjekket hendes ører ...

Det lyder som om at hun på den ene side gerne vil op og igang om morgenen og på den anden side også trænger til at vågne lidt i fred og ro. At sidde ved bordet og få lidt mad, hjælper normalt godt på dette, eller måske at have lidt mad ved siden af sengen, som hun selv kan tage når hun vågner - det kan være en god idé - .. men tilsyneladende ikke hos jer. Så hvad kan I så finde på?

Hvad med at sætte jer med hende på skødet og læse en bog eller synge en sang. tage hende op, lade dagen begynde, sætte jer i stuen med hende. I kan evt. sætte lidt musik på, som hun kender ...

Annonce

... og er glad for og stille og roligt lade hende vågne til dette. I skal bare sidde med hende, dynen rundt om hende og ikke tale for meget, ikke stille krav, men bare lade hende være og vågne roligt op. Var det en mulighed?

Når hun bliver fortvivlet fordi tingene ikke går helt efter hendes hoved, så vil hun nogle gange have behov for at I tager hende op, holder om hende, beroliger hende netop ved at give hende masser af fysisk ro og sætte ord på hendes følelser - MEN andre gange, er hun nødt til at finde lidt ro først, inden hun er klar til at kunne falde endeligt til ro hos jer og inden hun kan klare fysisk berøring.

Derfor kan det også nogle gange være helt okay, at sige nej og sætte hende fra jer eller fjerne det hun ikke må røre ved og så må hun blive frustreret og ked af det - hun skal jo også lære at tackle de følelser der opstår, når man ikke får sin vilje. Hun skal jo et eller andet sted lære at det ikke nytter noget at smide sig på gulvet eller sparke til tingene, et nej er et nej - om du så vil det eller ej ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så ja - det er helt okay, en gang imellem at sige nej og så lade hende græde ud og være frustreret. Det er bare vigtigt, som du så præcist skriver, at I er hos hende, fortsætter med det I nu er igang med og når hun så er faldet til ro, så kan I mødes med et knus og et kram igen. Det er vigtigt ikke at bære nag.

Så prøv at finde balancen mellem at sige nej, lade hende rase ud, rumme dette og så være der for hende, når hun har behov og så samtidig også vise hende, at der altså er grænser for hvor 'hysterisk' man kan være.

Forsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.