Problemer om morgenen og hvornår er det okay at blive vred?

1. september 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Problemer om morgenen og hvornår er det okay at blive vred?

Hej Helen

Endnu et spørgsmål fra mig i håb om, at du ligesom alle de andre gange, kan give mig lidt at arbejde ud fra.

Som du ved, har jeg en dejlig datter på nu 15 måneder, som jeg elsker betingelsesløst. Hun er en dejlig og glad pige, som trives godt.

Hun er netop startet i vuggestue, og det forløber indtil videre helt uden problemer. Hun græder ikke ved aflevering og pædagogerne melder om en glad, dejlig og social pige.

Hun har dog (især herhjemme) en del temperament og kan indimellem få nogle voldsomme hysteriske anfald.

Hendes hysteri opstår både, når hun ikke får sin vilje med et eller andet, når hun skal have børstet tænder eller skiftet ble eller lignende. Nogle gange varer det bare et par minutter andre gange helt op til 30-40 minutter på fuld udblæsning.

Det samme kan også ske, når hun er træt - både når hun skal i seng og sove og når vi står op (hun vågner dog ALTID af sig selv, vi vækker hende aldrig).

Som du hidtil har foreslået, så går vi ikke fra hende, når hun bliver hysterisk. Enten holder vi hende ind til os og taler beroligende eller også ligger hun på gulv/seng eller sofa og så sidder vi ved siden af og beroliger med stemme og kærtegn så godt vi kan. Nogle gange er det tydeligt, at hun ikke vil have vores berøring, fordi hun simpelthen er for vred. Vi prøver at aflede hende og vise hende spændende ting og bøger eller tage hende med hen til vinduet eller lignende.

Vores problem er dog, at mor og far ikke altid er helt enige om, hvordan vi skal håndtere vores datter, når hun "flipper ud".

Faderen er ved at være godt træt af de efterhånden mange anfald. Især er det slemt, når hun vågner om morgenen ca. 6.30, hvor vi alle stadig er trætte. Hver eneste morgen uden undtagelse vågner hun ca. 6.30 (nogle gange lidt før) og så SKRIGER OG HYLER hun, så man bliver helt bange. Vi har på fornemmelsen, at hun stadig er meget træt, og derfor er ulykkelig over at være vågen.

Vi har nogle gange prøvet at få hende til at sove videre ved at berolige hende og kramme hende og putte hende ...

Annonce

... igen, men så skriger hun endnu højere. Så har vi forsøgt at tage hende over til os i sengen, så hun kan ligge og putte mellem os, men hun skriger stadig og endnu højere, hvis vi gør det. Det eneste, der nogle gange hjælper i den situation er at stå op og gå rundt med hende på armen. Så falder hun til ro efter ca. 30 minutter. Men det er en meget hård måde at vågne på for os alle, og vi ville ønske, at vi kunne gøre noget for hende, for at gøre hendes morgen god.

Har du et forslag?

Det skal lige siges, at hendes skrigeri ikke skyldes sult eller tørst for det første vi gør er at tilbyde hende vand (som hun for det meste afslår), og ret hurtigt efter hun vågner, får hun tilbudt havregrød eller øllebrød, som hun spiser lidt af, men ofte ikke virker særlig ivrig efter.

Når hun i øvrigt i andre situationer får hysteriske anfald - f.eks. senere på morgenen, hvor hun (måske pga. træthed) bliver voldsomt sur over små ting, som at hun ikke må lege med mors og fars tandbørster eller lignende, så er især faderens tålmodighed ved at være opbrugt. Er det okay, hvis vi i sådanne tilfælde bare siger "nej", fjerner hende fra det hun ikke må, og så lader hende "græde ud" på gulvet uden at vi tålmodig sidder ved hendes side og forstående fortæller hende, at vi godt forstår, at hun bliver sur, når hun ikke må lege med tandbørsterne.

Vi tænker ikke på at gå fra hende, (vi er hele tiden fysisk ved hende) men måske bare at stå ved siden af og forsætte med at gøre de ting, vi var i gang med (vaske op, redde hår, tage tøj på eller lignende)???

Vi vil til enhver tid trøste hende og kramme hende, hvis hun virkelig var ked af det eller havde slået sig eller føler sig alene, men måske har faderen ret i, at vi et eller andet sted må trække en tydelig grænse, så hun kan se, hvornår det er "rimeligt" at blive så hysterisk, og hvornår det ikke er.

Personligt har jeg en engels tålmodighed med hende, og jeg er parat til hvad som helst uanset hvor træt jeg er. Så alle dine gode råd tager jeg imod med kyshånd.

Kærlig hilsen
Clara's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.