Svar: Nedtrapning af amning, hvordan?
20. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Anna og familie
Da Christian nu er 10 måneder gammel og du vil stoppe amning, så er det helt relevant at erstatte amning med flaske og da han i forvejen tager flaske, er dette ikke noget problem.
Han har behov for 400ml mme dagligt og spørgsmålet er derfor om han egentlig får den mængde mælk (væske) han har behov for - hvis han ikke gør det, så er det helt naturligt at han søger brystet ekstra om aftenen og natten.
Mit råd til jer er derfor at I sikrer jer at han får sit mælk og væske behov dækket ved at tilbyde f.eks. en ekstra flaske sen aften inden midnat, hvor I selv går i seng. Normalt vil 2 flasker/amninger være nok til at dække de 400ml, men det er jo altid svært at vide, hvor meget han præcist får når man ammer. Med flasken ved I dog præcist, hvad han indtager. Hvis han således får 200ml på flaske når han skal puttes og igen får 200ml inden I selv går i seng, så ved I at han har fået, hvad han skal have og kan med god samvittighed sige at han ikke behøver vågne og få bryst midt nat.
Trygheden og nærheden kan han dog godt have behov for og her må far så tage over. Det kan være en god idé at far lægger sig på en madras i børneværelset, hvor Christian sover, så de to ligger sammen der hvor I gerne vil have Christian til at sove og mor så er helt væk - hun kan ikke ses og hun kan ikke lugtes. Hvis Christian er tørstig kan han tilbydes vand, som I også forsøger. Ellers må far give ham så meget nærhed og fysisk kontakt som muligt, så det behov bliver fuldt ud dækket og så stille og roligt kan mindskes.
Tidlig morgen kan Christian så blive ammet, som han plejer og sove lidt videre og det vil være rart for alle at få en ekstra time på det tidspunkt, hvis det kan lade sig gøre. Det vil også påvirke tidspunktet for formiddagslur, som jeg godt kunne tænke mig lå lidt senere, så Christian begynder at kunne nøjes med to lure dagligt og ikke powernapper sen eftermiddag. Den sene lur kan nemlig også påvirke hans nattesøvn. Jeg foreslår altså at morgenamningen er den sidste amning der fjernes hos jer.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og prøver at sove lidt mere
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, frisk frugt, ost i stænger, vand af kop
Puttes til middagslur 9.30-10
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, kogte grøntsager af forskellig slags og frisk grønt som agurk, tomat, avokado og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, lidt ost, vand af kop. Amning forsøges sprunget over og erstattet med tykmælk eller lignende surmælksprodukt.
Powernap springes over.
Aften 17.30-18: Aftensmad som er mere eller mindre som familiemad, kartofler moset med sovs, ris med sovs eller lignende og så kød, fisk osv. i stykker ved siden af.
Evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en godnatgrød kan introduceres.
Puttes til natten med en flaske vælling/mme ca kl. 19.30-20
Sen aften 23: Flaske med vælling/mme
Nat 23.30.05.30: Så vidt muligt sove uden mælk
Som I kan se har jeg i denne plan forsøge at skubbe formiddagsluren lidt, så jeres dreng sover lidt senere og således hele dagen igennem ændrer sine søvnvaner lidt og kan nøjes med to lure dagligt. Derudover har jeg forsøgt at vise, hvordan I kan imødekomme hans behov for mad og mælk, så han ikke behøver få om natten og jeg prioriterer her flasken inden midnat mod at I så får 6 sammenhængende timer efterfølgende.
Normalt vil børn netop fra 10 måneders alderen godt kunne begynde at undvære flaske på dette tidspunkt, men netop for at få jeres dreng fra brystet natten igennem, så skønner jeg at det vil være en god idé fortsat at tilbyde flaske sen aften inden I går i seng. Hvis han ikke selv vågner og melder sig på dette tidspunkt, så prøv at give ham flasken i søvne.
Netrapning af amning sker bedst ved at fjerne en amning af gangen og enkelte amninger skal så i stedet erstattes af en flaske, så I er sikre på at han indtager 400ml mme dagligt via flaske. Andre erstattes af mere mad.
Det hjælper nogle gange at tilbyde barnet en godnatgrød som dessert inden sengetid. På den sover barnet et længere søvnstræk inden amning/flaske så atter er nødvendigt. Nogle gange kan det også svare sig at amme en ekstra gang i løbet af aftenen, putte ham og når han så vågner tage ham op og give en ekstra amning, hvorefter han så kan sove bedre og mere roligt.
Jeg håber at mine tanker og plan for dagen hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med projektet:o) I øvrigt dejligt at far kan tage over, når mor begynder arbejde ... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske