Svar: Nedtrapning af amning, hvordan?

20. juli 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anna og familie

Da Christian nu er 10 måneder gammel og du vil stoppe amning, så er det helt relevant at erstatte amning med flaske og da han i forvejen tager flaske, er dette ikke noget problem.

Han har behov for 400ml mme dagligt og spørgsmålet er derfor om han egentlig får den mængde mælk (væske) han har behov for - hvis han ikke gør det, så er det helt naturligt at han søger brystet ekstra om aftenen og natten.

Mit råd til jer er derfor at I sikrer jer at han får sit mælk og væske behov dækket ved at tilbyde f.eks. en ekstra flaske sen aften inden midnat, hvor I selv går i seng. Normalt vil 2 flasker/amninger være nok til at dække de 400ml, men det er jo altid svært at vide, hvor meget han præcist får når man ammer. Med flasken ved I dog præcist, hvad han indtager. Hvis han således får 200ml på flaske når han skal puttes og igen får 200ml inden I selv går i seng, så ved I at han har fået, hvad han skal have og kan med god samvittighed sige at han ikke behøver vågne og få bryst midt nat.

Trygheden og nærheden kan han dog godt have behov for og her må far så tage over. Det kan være en god idé at far lægger sig på en madras i børneværelset, hvor Christian sover, så de to ligger sammen der hvor I gerne vil have Christian til at sove og mor så er helt væk - hun kan ikke ses og hun kan ikke lugtes. Hvis Christian er tørstig kan han tilbydes vand, som I også forsøger. Ellers må far give ham så meget nærhed og fysisk kontakt som muligt, så det behov bliver fuldt ud dækket og så stille og roligt kan mindskes.

Tidlig morgen kan Christian så blive ammet, som han plejer og sove lidt videre og det vil være rart for alle at få en ekstra time på det tidspunkt, hvis det kan lade sig gøre. Det vil også påvirke tidspunktet for formiddagslur, som jeg godt kunne tænke mig lå lidt senere, så Christian begynder at kunne nøjes med to lure dagligt og ikke powernapper sen eftermiddag. Den sene lur kan nemlig også påvirke hans nattesøvn. Jeg foreslår altså at morgenamningen er den sidste amning der fjernes hos jer.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og prøver at sove lidt mere

Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, frisk frugt, ost i stænger, vand af kop

Puttes til middagslur 9.30-10

Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, ...

Annonce

... rester fra aftensmaden, kogte grøntsager af forskellig slags og frisk grønt som agurk, tomat, avokado og lignende. Vand af kop.

Puttes til middagslur 13.30-14

Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, lidt ost, vand af kop. Amning forsøges sprunget over og erstattet med tykmælk eller lignende surmælksprodukt.

Powernap springes over.

Aften 17.30-18: Aftensmad som er mere eller mindre som familiemad, kartofler moset med sovs, ris med sovs eller lignende og så kød, fisk osv. i stykker ved siden af.

Evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en godnatgrød kan introduceres.

Puttes til natten med en flaske vælling/mme ca kl. 19.30-20

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sen aften 23: Flaske med vælling/mme

Nat 23.30.05.30: Så vidt muligt sove uden mælk

Som I kan se har jeg i denne plan forsøge at skubbe formiddagsluren lidt, så jeres dreng sover lidt senere og således hele dagen igennem ændrer sine søvnvaner lidt og kan nøjes med to lure dagligt. Derudover har jeg forsøgt at vise, hvordan I kan imødekomme hans behov for mad og mælk, så han ikke behøver få om natten og jeg prioriterer her flasken inden midnat mod at I så får 6 sammenhængende timer efterfølgende.

Normalt vil børn netop fra 10 måneders alderen godt kunne begynde at undvære flaske på dette tidspunkt, men netop for at få jeres dreng fra brystet natten igennem, så skønner jeg at det vil være en god idé fortsat at tilbyde flaske sen aften inden I går i seng. Hvis han ikke selv vågner og melder sig på dette tidspunkt, så prøv at give ham flasken i søvne.

Netrapning af amning sker bedst ved at fjerne en amning af gangen og enkelte amninger skal så i stedet erstattes af en flaske, så I er sikre på at han indtager 400ml mme dagligt via flaske. Andre erstattes af mere mad.

Det hjælper nogle gange at tilbyde barnet en godnatgrød som dessert inden sengetid. På den sover barnet et længere søvnstræk inden amning/flaske så atter er nødvendigt. Nogle gange kan det også svare sig at amme en ekstra gang i løbet af aftenen, putte ham og når han så vågner tage ham op og give en ekstra amning, hvorefter han så kan sove bedre og mere roligt.

Jeg håber at mine tanker og plan for dagen hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med projektet:o) I øvrigt dejligt at far kan tage over, når mor begynder arbejde ... :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder