Nedtrapning af amning, hvordan?

20. juli 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Nedtrapning af amning, hvordan?

Kære Helen

Jeg er mor til verdens dejligste dreng på ti måneder (Christian). Han er glad og livlig, men meget morsyg lige i øjeblikket. Vores familie består også af en storebror på fem år, som lille Christian er utrolig glad for.

Mit spørgsmål handler om amning. Christian er glad for sin skemad, og er en stor dreng på 13 kg. MEN han bliver ammet alt for meget, og jeg vil rigtig gerne trappe ned, da jeg skal tilbage på arbejde d. 11 august. Jeg har en lejrskole snart, så selvom jeg gerne ville fortsætte, skal vi helt ud af amningen inden 15. september. Far har orlov i seks uger, når jeg starter arbejde igen, så han skal stå for opstart i vuggestue, pasning mens jeg er på lejr osv.

Vi er ”nede” på tre amninger i løbet af dagen, men vores nætter er frygtelige. Han kræver mig/mælk/tryghed næsten en gang i timen. Når far tager over og vil trøste uden amning, skriger han i timevis, og det er jeg ikke tilhænger af. Han er meget tryg ved far, som virkelig er meget ”på” i forhold til den daglige pasning. Om natten er det bare kun mor der kan trøste, og han vågner ofte. Han har altid sovet på eget værelse, og det har ...

Annonce

... fungeret fint, men nu ligger han efterhånden mere i vores seng, da nætterne ellers er et løb fra værelse til værelse. Jeg er ved at være ret tyndslidt og synes vi har prøvet det meste (sut – som han ikke vil vide af, nussen i egen seng osv.)

Som du sikkert kan forstå, har jeg brug for et råd. Vi er klar til at prøve, hvad det skal være. Jeg har bare brug for at vide, hvordan vi griber situationen bedst an?

Her er vores dagsplan:

5.00 – Christian vågner og ammes, står op

6.30 – grød og vand

8.00 – 9.30 sover

10.00 – bolle og frugt, rugbrød, øllebrød el.lign + mælk (mme)

12.00 – frokost (middagsrester, rugbrødshapsere og sødmælk)

12.30 – 14.30 sover

15.00 – frugt, brød eller grød, amning

Sover nogen gange en kort lur på 30 min

17.30 – aftensmad mos el. familiemad

19. 00 – amning

20.00 – 125 ml vælling på flaske og puttes til natten

Vågner herefter ofte, vi prøver ikke at amme igen før midnat, men må ofte ”bukke under før”. Ingen nat uden tre amninger – selvom han tilbydes vand af kop.

Håber du kan hjælpe os videre. På forhånd tak for din hjælp.
De bedste hilsner fra Anna (og familien)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer