Svar: Amning og hysteri
14. oktober 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Anja
Dejligt at I har fået en lillesøster, rigtig mange gange til lykke med hende, jeg håber at I har det godt og trives med den nye situation allesammen - også storebror:o)
Da lillepigen ikke er mere end 2 uger gammel, så synes jeg det er for tidligt at hun sover 5 timer i stræk og jeg tænker at den frustration du oplever hun har ved brystet simpelthen hænger sammen med at hun er for sulten og for vågen og aktiv. Med den alder hun har så bør hun ikke spise mindre end 6 gange i døgnet, hvilket svarer til hver 4 time fordel over 24 timer. Hvis hun om natten kan sove 5 timer, så er det helt okay og dejligt for dig at du så også kan få lidt sammenhængende nattesøvn, men så skal hun om dagen spise et par gange med kun 3 timers mellemrum for ikke at komme i underskud af mælk.
Jeg synes derfor at du skal lægge hende til brystet, når hun har sovet 3-4 timer, du kan nogle gange lægge hende til og få hende til at vågne ved brystet, andre gange kan du vække hende lidt mere ved at skifte hende først. Men det er vigtigt at der ikke går for lang tid imellem amningerne om dagen og jeg tror du har fuldstændig ret i at hun ikke rigtig kan finde ud af det, når der går for lang tid.
Vær opmærksom på at når man taler tider mellem amning, så er det fra den ene amning er begyndt til den næste amning starter. Det vil sige at hvis du begynder at amme kl. 12, så skal næste amning helst startes 15.30-16 også selvom du ikke er færdig med at amme første gang før klokken er 12.30-12.45.
Så prøv du at holde hende lidt mere og lidt hyppigere til brystet og se om ikke det vil gøre en ændring:o) Selvom du oplever at have lidt flade brystvorter, så vil det at du har ammet din dreng i et år betyde at dine brystvorter og dit brystvæv er betydeligt mere eftergiveligt denne gang og derfor burde det ikke være så problematisk for din datter at få fat. Du skal bare søge for at lægge hende til når hun ikke er alt for sulten og måske lidt døsig, så protesterer hun ikke så meget og så kan I begge bedre nyde det:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat til jer alle sammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske