Amning og hysteri

14. oktober 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Amning og hysteri

Kære Helen

Så har vi fået en skøn lille datter, som snart runder de 2 uger (født 12 dage før termin). Alt går rigtigt fint, hun er nem og sover godt.

MEN amningen er lidt af en prøvelse. Når hun sover stræk på godt 5 timer og vågner og vil spise, er hun helt hysterisk. Hun tager fat 10-20 gange og slipper igen mens hun hyler og skriger. Det ender dog altid med at hun til sidst falder lidt til ro og får fat og så suger hun meget effektivt. Jeg er ind i mellem ved at blive vanvittig, da det kan vare op til 1 time før hun endelig "falder til patten :-)". Vi har prøvet af bryde skrigeriet ved at skifte hende, ved at far tager over osv. men intet har den helt store virkning.

Hvad gør vi galt? Bliver hun for sulten af de lange lure - bør vi vække hende til spisning efter fx 3 timer? Det virker nogen gange som om, hun glemmer fra gang ...

Annonce

... til gang, hvordan hun skal lave vakuum - kan det passe? Mine bryster er ikke de bedste sutter, da brystvorten ikke har megen spids på, men det lykkes jo altid for hende til sidst (suttebrikker har også været testet, men dem bliver hun også rasende på). Min nedløbsrefleks kommer hyppigt og villigt, så længe jeg ikke lader mig rive med af hysteriet, så det lader heller ikke til at være problemet.

Det skal siges, at jeg ammede hendes storebror i ca. 1 år - så jeg er ikke meget for at opgive konceptet, men det er noget anstrengende at en amning tager over 2 timer pga. hysteri. Jeg håber naturligvis på og at det går over med tiden....

Jeg håber, at du har en godt bud på at stoppe/mindske hysteriet eller blot kan fortælle om hvorvidt det er normalt - eller evt. komme med en god forklaring på, hvad der kan være galt.

Kærlig hilsen

Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.