Brev:
Amning og hysteri
14. oktober 2007
Alder:
0 mdr.
Amning og hysteri
Kære Helen
Så har vi fået en skøn lille datter, som snart runder de 2 uger (født 12 dage før termin). Alt går rigtigt fint, hun er nem og sover godt.
MEN amningen er lidt af en prøvelse. Når hun sover stræk på godt 5 timer og vågner og vil spise, er hun helt hysterisk. Hun tager fat 10-20 gange og slipper igen mens hun hyler og skriger. Det ender dog altid med at hun til sidst falder lidt til ro og får fat og så suger hun meget effektivt. Jeg er ind i mellem ved at blive vanvittig, da det kan vare op til 1 time før hun endelig "falder til patten :-)". Vi har prøvet af bryde skrigeriet ved at skifte hende, ved at far tager over osv. men intet har den helt store virkning.
Hvad gør vi galt? Bliver hun for sulten af de lange lure - bør vi vække hende til spisning efter fx 3 timer? Det virker nogen gange som om, hun glemmer fra gang til gang, hvordan hun skal lave vakuum - kan det passe? Mine bryster er ikke de bedste sutter, da brystvorten ikke har megen spids på, men det lykkes jo altid for hende til sidst (suttebrikker har også været testet, men dem bliver hun også rasende på). Min nedløbsrefleks kommer hyppigt og villigt, så længe jeg ikke lader mig rive med af hysteriet, så det lader heller ikke til at være problemet.
Det skal siges, at jeg ammede hendes storebror i ca. 1 år - så jeg er ikke meget for at opgive konceptet, men det er noget anstrengende at en amning tager over 2 timer pga. hysteri. Jeg håber naturligvis på og at det går over med tiden....
Jeg håber, at du har en godt bud på at stoppe/mindske hysteriet eller blot kan fortælle om hvorvidt det er normalt - eller evt. komme med en god forklaring på, hvad der kan være galt.
Kærlig hilsen
Anja