Nyfødt første bad

9. oktober 2023

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen

Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm, var han en fin stor dreng - og vi har det rigtig godt!

Min veninde og jeg har født med to dages mellemrum, to forskellige steder i landet. Vi undrer os dog lidt, fordi vi har fået forskellig vejledning mht bad af baby.

Jeg har fået at vide, at jeg ikke må give min dreng bad, før navlestumpen er faldet af og navlen helet helt op. Jeg fik at vide, at navlen var indgangsport for bakterier og dermed infektion.

Min veninde har derimod fået at vide, at hun gerne må give sin datter bad, også selvom navlestumpen ikke er faldet af. Hun skal bare sørge for at holde navlen tør efter badet, og så må hun ikke bruge badeolie i vandet.

Hvad er korrekt?

Hilsen
Emilie

Læs Helens svar »

Annonce

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

23. august 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Hvornår er jeg blevet gravid?

Hej Helen Jeg er gravid og det er vores første barn, og vi glæder os...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor