Svar: Nyfødt første bad

9. oktober 2023

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej Emilie

Kæmpe stort tillykke med den lille store dreng :) Hvor dejligt at alt er forløbet godt, og at I alle trives!

Og hvor skønt, at du og din veninde har født med kun 2 dages mellemrum, det lyder som om, at jeres børn kan få masser af glæde af hinanden - også selvom de vokser op i hver sin ende af Danmark.

Der er desværre ikke én korrekt måde, og I bør som udgangspunkt følge den anvisning, som I har fået på jeres fødested/barselsafdeling. Også selvom der kan være forskellig praksis alt efter, hvor i landet man føder...

Jeg kan godt forstå, at I bliver forvirrede, og jeg synes også, at det er lidt problematisk, at der er forskellige anbefalinger for babys første bad, alt efter hvor I Regionerne man føder. Jeg har for nylig drøftet dette med Sundhedsstyrelsen, som er opmærksom på det, og som på nuværende tidspunkt ikke kan bekræfte, at der er en sammenhæng mellem anbefalinger for bad før eller efter navlestumpen er faldet af med risikoen for infektion.

Det er dog generelt vigtigt, at man er opmærksom på navlepleje, og det betyder, at navlen skal holdes så tør som muligt - for jo før falder navlestumpen af. Og her er man, så vidt jeg ved, enige i, hvordan det gøres bedst:

Placer bleen lige ...

Annonce

... under navlestumpen, så der kan komme luft til navlen. Har man fået en dreng, så er det en god idé at sikre sig, at tissemanden vender nedad, så man forhindrer, at der bliver tisset op på navlen - drenge kan godt finde på at tisse, lige når bleen kommer af, så vær ekstra opmærksom her.

Hvis der kommer tis på navlen, så er det nok at vaske med almindeligt rent vand og duptørre med en stofble eller f.eks. en vatpind. Hvis der kommer afføring på navlen, vil det være godt at vaske med lidt mild parfumeret sæbe, men sørg for at få sæben vasket af igen med rent vand, og tør så derefter forsigtigt - igen med en stofble eller vatpind.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan bløde lidt fra navlestumpen, og det kan også bløde en lille smule fra selve navlestedet, når navlestumpen falder af. Det er helt normalt, og det stopper hurtigt - igen jo mere tørt, jo bedre.

Hvis navlen bliver rød, huden omkring navlen bliver rød og måske hæver, hvis det væsker meget, eller navlen lugter meget, så kan det være tegn på infektion, og i givet fald bør barnet ses af læge eller sundhedsplejerske, så man kan vurdere, om der skal yderligere behandling til.

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - og igen - rigtigt stort tillykke til jer begge med jeres dejlige børn:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år