Svar: Nyfødt første bad
9. oktober 2023
Alder:
0 mdr.
Hej Emilie
Kæmpe stort tillykke med den lille store dreng :) Hvor dejligt at alt er forløbet godt, og at I alle trives!
Og hvor skønt, at du og din veninde har født med kun 2 dages mellemrum, det lyder som om, at jeres børn kan få masser af glæde af hinanden - også selvom de vokser op i hver sin ende af Danmark.
Der er desværre ikke én korrekt måde, og I bør som udgangspunkt følge den anvisning, som I har fået på jeres fødested/barselsafdeling. Også selvom der kan være forskellig praksis alt efter, hvor i landet man føder...
Jeg kan godt forstå, at I bliver forvirrede, og jeg synes også, at det er lidt problematisk, at der er forskellige anbefalinger for babys første bad, alt efter hvor I Regionerne man føder. Jeg har for nylig drøftet dette med Sundhedsstyrelsen, som er opmærksom på det, og som på nuværende tidspunkt ikke kan bekræfte, at der er en sammenhæng mellem anbefalinger for bad før eller efter navlestumpen er faldet af med risikoen for infektion.
Det er dog generelt vigtigt, at man er opmærksom på navlepleje, og det betyder, at navlen skal holdes så tør som muligt - for jo før falder navlestumpen af. Og her er man, så vidt jeg ved, enige i, hvordan det gøres bedst:
Placer bleen lige under navlestumpen, så der kan komme luft til navlen. Har man fået en dreng, så er det en god idé at sikre sig, at tissemanden vender nedad, så man forhindrer, at der bliver tisset op på navlen - drenge kan godt finde på at tisse, lige når bleen kommer af, så vær ekstra opmærksom her.
Hvis der kommer tis på navlen, så er det nok at vaske med almindeligt rent vand og duptørre med en stofble eller f.eks. en vatpind. Hvis der kommer afføring på navlen, vil det være godt at vaske med lidt mild parfumeret sæbe, men sørg for at få sæben vasket af igen med rent vand, og tør så derefter forsigtigt - igen med en stofble eller vatpind.
Det kan bløde lidt fra navlestumpen, og det kan også bløde en lille smule fra selve navlestedet, når navlestumpen falder af. Det er helt normalt, og det stopper hurtigt - igen jo mere tørt, jo bedre.
Hvis navlen bliver rød, huden omkring navlen bliver rød og måske hæver, hvis det væsker meget, eller navlen lugter meget, så kan det være tegn på infektion, og i givet fald bør barnet ses af læge eller sundhedsplejerske, så man kan vurdere, om der skal yderligere behandling til.
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - og igen - rigtigt stort tillykke til jer begge med jeres dejlige børn:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske