Svar: Nyfødt
8. juni 2016
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det går stille og roligt fremad med jeres lille pige - og det du fortæller lyder helt normalt, når hun ikke er ældre, end hun er.
I begyndelsen vil du føle, at du ammer hele tiden. Hele døgnet går mere eller mindre med, at din datter ligger ved brystet. Det skyldes både, at hun skal stimulere dine bryster til at danne mælk, og at hendes mavesæk er meget lille. Den rummer ikke ret meget mælk af gangen. For at få mælk nok, så er hun derfor nødt til at die hyppigt her i starten.
Undersøgelser viser, at jo hyppigere du lægger til i starten, jo mere mælk vil du producere fremover. Derfor er det vigtigt og rigtig godt, at du lytter til hendes signaler og lægger til, når hun beder om det.
Dit bryst gennemgår en stor forandring - før du bliver gravid, vil dit bryst overvejende bestå af fedtvæv, men under graviditet vil brystet ændre størrelse, der kommer flere kirtler og brystvorten og området omkring brystvorten bliver mørkere. Man kalder denne første fase for mammogenesis.
I overgangen mellem at være gravid og begynde at producere mælk, så starter fase to. Det kaldes lactogenesis og den opdeles i to perioder:
Lactogenesis 1: Varer fra ca. midt i graviditeten til to dage efter fødslen. Brystet vokser i størrelse og der dannes flere forskellige celler, der har betydning for dannelsen af mælk.
Lactogenesis 2: Varer fra 2-3 dage til ca. 8 dage efter fødslen. Her løber mælken til. Der sker et skift i hormonbalancen og der sker et skift mellem cellerne i brystet.
Fra dag 9 efter fødslen og til mælkeproduktionen aftager taler man om fase 3. Denne fase kaldes galactopoiesis. Her produceres stadig mælk efter barnets behov, bryststørrelsen bliver mindre i takt med, at barnet begynder på skemad, dier mindre hyppigt osv.
Og til sidst kommer så fase 4, der kaldes involution. Det er perioden, hvor din mælkemængde aftager yderligere og hvor amningen til sidst stopper.
Din datter er stadig så lille og ny, at amningen skal have tid til at etablere sig, og du skal følge hendes behov. Du skal naturligvis sikre dig, at hun bliver lagt rigtigt til brystet og dier med korrekt teknik. Hun skal have bryst nok inde i munden, når du lægger hende til - og hun må ikke glide ud på din brystvorte. Det kan godt gøre lidt ondt, lige der hvor hun tager fat, men når hun dier, skal det ikke længere gøre ondt.
Det kræver rigtig meget af hende at die af et bryst. Man siger, at det i energiforbrug svarer til, at du skal gå af trapperne op til 10. sal.. derfor vil hun naturligt godt kunne falde i søvn undervejs i amningen, og du må gerne forsøge at holde hende lidt i gang, så hun ikke sover for meget ved brystet, men hjælpes til at spise effektivt, når hun ligger der. Det kan du gøre ved at nulre hende i hovedbunden, trykke hende i håndfladerne og under fødderne.
Når hun dier hos dig, så skal hendes underlæbe være krænget ud. Du kan prøve at trække lidt i hagen lige under underlæben, så hun på den måde får krænget læben ud. Du skal kunne se, at hun ligger og svøber med tungen om brystvorten og have en fornemmelse af, at hun arbejder dog med brystet. Høre hende synke, se mælk i mundvigene osv. Ligesom hun jo skal tage rigtig godt på - og det lyder helt efter bogen, at hun nu må have nærmet sig sin fødselsvægt :)
Mælken består af flere forskellige dele. Første del er vandholdig og slukker tørsten. Hvis man malker ud, så kan man se, at den ligner lidt skummetmælk. Næste del er den egentlige mad. Den er mere hvid i det, ligner mere letmælk. Og til sidst i brystet ligger fløden, den tykkere mælk, som giver god ro i maven og som giver elastikker og dobbelthager på sigt.
I begyndelsen er det vigtigt, at hun får lov til at die lige meget på hvert bryst, så begge bryster bliver stimuleret ligeligt. Men når mælken er løbet til, så er det vigtigt, at hun får lov til at "tømme" et bryst af gangen, så hun får alle dele mælk med ud. Det betyder, at hun skal spise så lang tid som muligt på et bryst. Hvis hun kan spise f.eks. i 20 minutter, så er det bedre, at hun spiser 20 minutter fra et bryst, end at hun spiser 10 minutter fra hver side. Hvis hun spiser lidt fra hvert bryst, så er der en risiko for, at hun får for meget vandholdig mælk og dermed ondt i maven. Og det vil også påvirke hendes trivsel og vægtøgning på sigt. Derfor er det rigtig godt, hvis du hjælper hende med at spise godt fra et bryst af gangen og har hun så brug for yderligere, så kan hun tilbydes toppen fra modsatte bryst (få lidt tørstslukkende efter sit hovedmåltid). Og næste gang du så ammer, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst og hjælper hende med at spise i bund der.
Når det er sagt, så skal hun også have lov til nogle gange at melde sig og blot die kortvarigt på et bryst - simpelthen fordi hun er tørstig:)
Mælken dannes hurtigt igen. Efter 1 time er ca 40% af mælken dannet, efter 2 timer 70%, efter 3 timer 90 % og efter 4 timer 100%. Så selvom du nogle gange oplever, at der kun går 1.5 time imellem amningerne, så vil der stadig være mælk til hende. Sover hun pludselig en meget lang lur, så vil du sandsynligvis godt kunne mærke, at mælken tynger godt i dine bryster:)
Jeg kan godt forstå, at du er bange for om hun mon får kolik. Det er dog helt normalt, at spædbørn græder - nogle græder meget og andre græder mindre, men alle spædbørn græder. Hun græder, når hun har brug for en ren ble, når hun er træt, når hun er sulten. Hun græder, når hun har brug for at blive taget op, vugget og brug for at mærke dig. Hun græder, når hun keder sig, hun græder, når hun er blevet lidt overtræt... det er måden hun fortæller dig, at noget ikke er helt, som det skal være, og at hun har brug for din hjælp. Og det vigtigste er, at du så kan hjælpe hende. At det hjælper, når du tager hende op, giver hende brystet, vugger hende i dine arme osv. Så du skal have en fornemmelse af, at du godt kan trøste hende - og hvis brystet lige nu er den bedste trøst, så er det helt okay. Hun er så lille og ny endnu:)
Derfor kan hun måske heller ikke vente med brystet, til hun er blevet skiftet - men du må godt prøve nogle gange. Hvis hun vågner og græder, fordi hun har lavet i bleen, så kan det være helt okay, at du starter med at skifte bleen og derefter så lægger hende til brystet, hvorefter hun så kan sove videre. Med så lille et barn, så vil det dog ofte være sådan, at hver gang du ammer, så kommer der også noget ud, så det føles lidt som om, at det kører i ring - du ammer, skifer hende, ammer, skifter hende igen. Du kan evt. bruge lidt salve i bleområdet, som kan beskytte hendes hud, hvis der skulle komme afføring imens hun sover... :)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Og også denne gang vil jeg anbefale et par af mine bøger: Du kan læse meget mere om amning og hvordan det hele fungerer i "Helens bog om amning og flaske". Og du kan læse meget mere om gråd og f.eks. kolik i "Helens bog om gråd og trøst" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske