Separationsramt baby

8. juni 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Separationsramt baby

Kære Helen

Så melder jeg mig under fanerne for at få hjælp til en aktuel problemstilling i vores lille familie.

Min datter på 10 måneder er pludselig blevet meget separationsangst. Primært er det mig, mor, der på ingen måder må være ude af syne. Hvis mor ikke er der, er det far, der ikke må være uden for rækkevidde. En ganske almindelig og naturlig reaktion. Så langt, så godt.

Udfordringen ligger i, at jeg simpelthen ikke kan holde til at det kun er mig hun vil. Når mor og far begge er til stede, vil hun hele tiden op til mig. Det får hun også tit lov til, fordi jeg tror på at det bedst lønner sig at vise hende, at jeg er villig til at give hende den tryghed og nærhed hun har brug for. Men jeg er simpelthen ved at blive vanvittig af velcro-baby, som pylrer og piver og som nu også er begyndt at kalde mange gange om aftenen og natten, nogle gange i søvne andre gange helt vågen og meget ked af det.

Hun har siden 3-måneders alderen haft perioder med meget urolig søvn, hvor hun kan være vågen en halv til to-tre timer midt på natten. De perioder blandet med en efterfødselsreaktion hos mig, gør simpelthen at jeg har umådelig svært ved at klare for mange søvnløse nætter.

Vores datter sover som udgangspunkt i eget værelse og har gjort det siden hun var ganske lille. Hun accepterer sin seng og falder for det meste i søvn stille og roligt. Når nætterne er præget af opvågninger ligger jeg mig tit ind til hende på en madras, for at være der straks hun vågner og er ked af det. Det ...

Annonce

... virker fint. Men jeg sover ikke ordentligt, for jeg savner at ligge op ad min mand. Det giver mig den tryghed, jeg har brug for, for at sove godt.

Vi har prøvet at far tager nætterne. Det resulterer i angstlignende grådanfald hos vores datter og jeg tolker at hendes reaktion handler om, at hun vil have mig. Min mand og jeg er begge enige om, at det skal hun ikke "bestemme". Men på den anden side duer det jo heller ikke med en voldsomt ked af det baby, som så vil hænge på mig endnu mere næste dag. Jeg går på arbejde tre dage om ugen, og kan derfor heller ikke holde til at være vågen 5-6 gange på en nat.

Vi har overvejet at rykke vores datter ind i soveværelset, enten i egen seng eller i vores. Jeg ved, at jeg vil have svært ved hendes lyde, men jeg vil gerne give hende den tryghed, hvis det er det hun har brug for. Hvad tænker du?

Hun skal starte dagpleje næste uge og jeg gruer noget for, hvad det kommer til at betyde for separationsangsten.

Til sidst vil jeg blot sige, at jeg har en utrolig glad baby som har livsgejst og gnist, som elsker at putte og lave sjov. Hun kravler endnu ikke, men går rundt fra møbel til møbel, giver slip med en hånd for at samle ting op fra gulvet, møffer sig rundt med armene, når hun sidder og er i det hele taget meget i gang. Jeg læser hende som en meget selvstændig og temperamentsfuld dame, med masser af kærlighed til verden, og som har et stort behov for tryghed og faste rammer.

Jeg håber du kan finde hovede og hale i min lange smøre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.