Brev:
Separationsramt baby
8. juni 2016
Alder:
10 mdr.
Separationsramt baby
Kære Helen
Så melder jeg mig under fanerne for at få hjælp til en aktuel problemstilling i vores lille familie.
Min datter på 10 måneder er pludselig blevet meget separationsangst. Primært er det mig, mor, der på ingen måder må være ude af syne. Hvis mor ikke er der, er det far, der ikke må være uden for rækkevidde. En ganske almindelig og naturlig reaktion. Så langt, så godt.
Udfordringen ligger i, at jeg simpelthen ikke kan holde til at det kun er mig hun vil. Når mor og far begge er til stede, vil hun hele tiden op til mig. Det får hun også tit lov til, fordi jeg tror på at det bedst lønner sig at vise hende, at jeg er villig til at give hende den tryghed og nærhed hun har brug for. Men jeg er simpelthen ved at blive vanvittig af velcro-baby, som pylrer og piver og som nu også er begyndt at kalde mange gange om aftenen og natten, nogle gange i søvne andre gange helt vågen og meget ked af det.
Hun har siden 3-måneders alderen haft perioder med meget urolig søvn, hvor hun kan være vågen en halv til to-tre timer midt på natten. De perioder blandet med en efterfødselsreaktion hos mig, gør simpelthen at jeg har umådelig svært ved at klare for mange søvnløse nætter.
Vores datter sover som udgangspunkt i eget værelse og har gjort det siden hun var ganske lille. Hun accepterer sin seng og falder for det meste i søvn stille og roligt. Når nætterne er præget af opvågninger ligger jeg mig tit ind til hende på en madras, for at være der straks hun vågner og er ked af det. Det virker fint. Men jeg sover ikke ordentligt, for jeg savner at ligge op ad min mand. Det giver mig den tryghed, jeg har brug for, for at sove godt.
Vi har prøvet at far tager nætterne. Det resulterer i angstlignende grådanfald hos vores datter og jeg tolker at hendes reaktion handler om, at hun vil have mig. Min mand og jeg er begge enige om, at det skal hun ikke "bestemme". Men på den anden side duer det jo heller ikke med en voldsomt ked af det baby, som så vil hænge på mig endnu mere næste dag. Jeg går på arbejde tre dage om ugen, og kan derfor heller ikke holde til at være vågen 5-6 gange på en nat.
Vi har overvejet at rykke vores datter ind i soveværelset, enten i egen seng eller i vores. Jeg ved, at jeg vil have svært ved hendes lyde, men jeg vil gerne give hende den tryghed, hvis det er det hun har brug for. Hvad tænker du?
Hun skal starte dagpleje næste uge og jeg gruer noget for, hvad det kommer til at betyde for separationsangsten.
Til sidst vil jeg blot sige, at jeg har en utrolig glad baby som har livsgejst og gnist, som elsker at putte og lave sjov. Hun kravler endnu ikke, men går rundt fra møbel til møbel, giver slip med en hånd for at samle ting op fra gulvet, møffer sig rundt med armene, når hun sidder og er i det hele taget meget i gang. Jeg læser hende som en meget selvstændig og temperamentsfuld dame, med masser af kærlighed til verden, og som har et stort behov for tryghed og faste rammer.
Jeg håber du kan finde hovede og hale i min lange smøre.