Svar: Afviser pludselig bryst

16. november 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære søde du

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå at du er frustreret, for det er naturligvis vigtigt at din dreng får sit mælk/væskebehov dækket og det er rigtig godt at du er opmærksom. Forhåbentlig går det lidt bedre, nu hvor jeg svarer dig i dag...:)

Din menstruation spiller højst sandsynligt ind - dine hormoner påvirker smagen af din mælk, og det kan han reagere på. Når mælken ikke smager som den plejer, så er der en risiko for at han afviser brystet.

Det samme kan ske, hvis du er begyndt at spise noget medicin eller hvis du f.eks. er begyndt at træne fysisk - begyndt at løbe, dyrke styrketræning eller lignende - det kan påvirke smagen af din mælk og være årsagen til at din dreng pludselig afviser brystet.

Det er rigtig godt at han ikke afviser om natten - det sikrer ham trods alt stadig en del væske, når han vil spise der. Og det er vigtigt at du ikke presser ham til brystet, men netop prøver at tilbyde det igen og igen. Og du gør det helt rigtige, når du forsøger med forskellige ammestillinger, prøver med en sut først, malker ud osv. Det er rigtig fint.

Hud mod hud kontakt er vigtigt og du kan derfor også prøve at lægge dig med ham eller gå rundt med ham i din favn, hvor du har bare bryster. Det at han ligger hud mod hud med brystet frit tilgængeligt kan nogle gange gøre, at han så pludselig tager fat ...

Annonce

... og dier - og det at han gør det af sig selv er vigtigt, i stedet for at han føler at du presser ham til brystet.

Det er rigtig fint at du malker ud og på den måde holder fast i mælkeproduktionen, og den udmalkede mælk kan du give ham på en flaske, så han får mælk at drikke - hvis han vil have den sådan - at få den af flaske ændrer jo ikke smagen...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også prøve at dryppe lidt mælk i mundvigene på ham med en 2-5 ml sprøjte. Det kan være udmalket modermælk eller lidt modermælkserstatning f.eks. fra brik, som du lige luner lidt. Når du drypper mælk ind i munden på ham imens han ligger ved brystet, så kan det nogle gange gøre, at han begynder at tage fat og die igen.

Med hensyn til skemad, så må du godt holde pause med dette hvis du skønner at det påvirker hans lyst til brystet. Modsat, så skal han jo også have lidt at spise og drikke og det kan nogle gange hjælpe at starte med lidt smagsprøver af en ske, bare 3-5 skefulde og derefter så tilbyde brystet, fordi han naturligt efter lidt skemad er tørstig og på den måde få ham til at die lidt igen. Det er dog vigtigt at du ikke giver ham mere end 1/2 dl. skemad dagligt - så fylder det for meget og vil naturligt påvirke hans mælkeindtag og lyst til brystet.

Der er højst sandsynligt tale om en periode og måske går det allerede bedre hos jer - det håber jeg. Stort knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.