Svar: Afviser pludselig bryst
16. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at du er frustreret, for det er naturligvis vigtigt at din dreng får sit mælk/væskebehov dækket og det er rigtig godt at du er opmærksom. Forhåbentlig går det lidt bedre, nu hvor jeg svarer dig i dag...:)
Din menstruation spiller højst sandsynligt ind - dine hormoner påvirker smagen af din mælk, og det kan han reagere på. Når mælken ikke smager som den plejer, så er der en risiko for at han afviser brystet.
Det samme kan ske, hvis du er begyndt at spise noget medicin eller hvis du f.eks. er begyndt at træne fysisk - begyndt at løbe, dyrke styrketræning eller lignende - det kan påvirke smagen af din mælk og være årsagen til at din dreng pludselig afviser brystet.
Det er rigtig godt at han ikke afviser om natten - det sikrer ham trods alt stadig en del væske, når han vil spise der. Og det er vigtigt at du ikke presser ham til brystet, men netop prøver at tilbyde det igen og igen. Og du gør det helt rigtige, når du forsøger med forskellige ammestillinger, prøver med en sut først, malker ud osv. Det er rigtig fint.
Hud mod hud kontakt er vigtigt og du kan derfor også prøve at lægge dig med ham eller gå rundt med ham i din favn, hvor du har bare bryster. Det at han ligger hud mod hud med brystet frit tilgængeligt kan nogle gange gøre, at han så pludselig tager fat og dier - og det at han gør det af sig selv er vigtigt, i stedet for at han føler at du presser ham til brystet.
Det er rigtig fint at du malker ud og på den måde holder fast i mælkeproduktionen, og den udmalkede mælk kan du give ham på en flaske, så han får mælk at drikke - hvis han vil have den sådan - at få den af flaske ændrer jo ikke smagen...
Du kan også prøve at dryppe lidt mælk i mundvigene på ham med en 2-5 ml sprøjte. Det kan være udmalket modermælk eller lidt modermælkserstatning f.eks. fra brik, som du lige luner lidt. Når du drypper mælk ind i munden på ham imens han ligger ved brystet, så kan det nogle gange gøre, at han begynder at tage fat og die igen.
Med hensyn til skemad, så må du godt holde pause med dette hvis du skønner at det påvirker hans lyst til brystet. Modsat, så skal han jo også have lidt at spise og drikke og det kan nogle gange hjælpe at starte med lidt smagsprøver af en ske, bare 3-5 skefulde og derefter så tilbyde brystet, fordi han naturligt efter lidt skemad er tørstig og på den måde få ham til at die lidt igen. Det er dog vigtigt at du ikke giver ham mere end 1/2 dl. skemad dagligt - så fylder det for meget og vil naturligt påvirke hans mælkeindtag og lyst til brystet.
Der er højst sandsynligt tale om en periode og måske går det allerede bedre hos jer - det håber jeg. Stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske