Afviser pludselig bryst

16. november 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Afviser pludselig bryst

Kære Helen - Ak, det sværeste hidtil for mig;

Min søn afviser pludselig brystet og vil ikke spise. Han er 21 uger i dag. Han virker ellers tilfreds, men noget mere pylret end normalt. Har ikke spist realmæssigt i 2 dage nu.

Indtil nu har det ellers bare fungeret så fint - jeg har fulgt din "tidsplan", ammet lige inden sovetid og lige efter, og han har taget fint fra. 200 gram om ugen har han taget på og følger sin vækstkurve.

Han ammes altid liggende grundet Kiss og luft i maven. Nu sutter han kun kortvarigt, og kaster så ellers hovedet væk, og bliver grædende. Jeg har forsøgt alle mulige akrobatiske stillinger, nogle gange mere held end andre. Det er nu begge bryster han ikke vil spise af (det var oftest venstre før). Nogle gange har det hjulpet at snyde ham til at tro, at det var det højre. men nu hjælper intet.

Normalt spiser han hver 3 time. Nu har han gået 7 timer uden mad og drikke.

Vi er så småt begyndt at give en smule vand og et par tsk fulde grød de seneste dage. Kan det have en sammenhæng? Er han allerede nu begyndt at favoritisere det?

Jeg har netop malket ud med succes første gang, tæt ved 120 ml ved et bryst. Og jeg kan se, at når han slipper brystet, at der er masser af mælk til ham.

Så hvorfor? :(

Jeg bløder pludselig en smule nu, kan det være grunden? Altså at min periode spiller ind på smagen? Det har aldrig været et problem hidtil.

Vi forsøgte ...

Annonce

... netop igen, hvor vi er sikre på at mælken er løbet til, han ligger bare i mine arme og kigger op på mig, og reagerer slet ikke på at brystvorten er lige ved hans mund, søger ikke eller noget.

Når vi ligger ned og forsøger, så slipper han bare og kigger op på mig, og vender sig så væk.

Han virker til at være i enorm udvikling lige nu, vender sig i sengen næsten i søvne, og pludrer med sig selv.

Kan hans nysgerrighed på verden virkelig gøre, at han slet ikke mærker sult og har tid til at spise?

Jeg er i tvivl om jeg skal give ham den udmalkede mælk på sutteflaske - jeg er bange for, at det vil betyde, at han slet ikke længere vil have brystet. Og da jeg ikke kender årsagen. Ligeså er jeg bange for at tilbyde for meget vand/grød.

Er det blot en periode, og hvad kan jeg dog gøre?

Nogle gange er det lykkes mig at snyde ham, ved først at give sutten, og når han så er faldet til ro, så erstatte den med brystet og så spiser han lidt. Men når han lige er vågnet er han slet ikke sulten - lader det til.

Om natten når han halvsover så lykkes det at få ham til at spise.

Hvad er der dog sket?

Jeg er bange for at han bliver dehydreret - og mest bange for hans afvisning af brystet vil være permanent :( Jeg havde tanker om at amme længe for at hjælpe hans immunforsvar bedst på vej.

Hvad er bedst nu - skal jeg indstille mig på at malke ud og give sutteflaske fremover eller?

Tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder