Brev:
Afviser pludselig bryst
16. november 2013
Alder:
4 mdr.
Afviser pludselig bryst
Kære Helen - Ak, det sværeste hidtil for mig;
Min søn afviser pludselig brystet og vil ikke spise. Han er 21 uger i dag. Han virker ellers tilfreds, men noget mere pylret end normalt. Har ikke spist realmæssigt i 2 dage nu.
Indtil nu har det ellers bare fungeret så fint - jeg har fulgt din "tidsplan", ammet lige inden sovetid og lige efter, og han har taget fint fra. 200 gram om ugen har han taget på og følger sin vækstkurve.
Han ammes altid liggende grundet Kiss og luft i maven. Nu sutter han kun kortvarigt, og kaster så ellers hovedet væk, og bliver grædende. Jeg har forsøgt alle mulige akrobatiske stillinger, nogle gange mere held end andre. Det er nu begge bryster han ikke vil spise af (det var oftest venstre før). Nogle gange har det hjulpet at snyde ham til at tro, at det var det højre. men nu hjælper intet.
Normalt spiser han hver 3 time. Nu har han gået 7 timer uden mad og drikke.
Vi er så småt begyndt at give en smule vand og et par tsk fulde grød de seneste dage. Kan det have en sammenhæng? Er han allerede nu begyndt at favoritisere det?
Jeg har netop malket ud med succes første gang, tæt ved 120 ml ved et bryst. Og jeg kan se, at når han slipper brystet, at der er masser af mælk til ham.
Så hvorfor? :(
Jeg bløder pludselig en smule nu, kan det være grunden? Altså at min periode spiller ind på smagen? Det har aldrig været et problem hidtil.
Vi forsøgte netop igen, hvor vi er sikre på at mælken er løbet til, han ligger bare i mine arme og kigger op på mig, og reagerer slet ikke på at brystvorten er lige ved hans mund, søger ikke eller noget.
Når vi ligger ned og forsøger, så slipper han bare og kigger op på mig, og vender sig så væk.
Han virker til at være i enorm udvikling lige nu, vender sig i sengen næsten i søvne, og pludrer med sig selv.
Kan hans nysgerrighed på verden virkelig gøre, at han slet ikke mærker sult og har tid til at spise?
Jeg er i tvivl om jeg skal give ham den udmalkede mælk på sutteflaske - jeg er bange for, at det vil betyde, at han slet ikke længere vil have brystet. Og da jeg ikke kender årsagen. Ligeså er jeg bange for at tilbyde for meget vand/grød.
Er det blot en periode, og hvad kan jeg dog gøre?
Nogle gange er det lykkes mig at snyde ham, ved først at give sutten, og når han så er faldet til ro, så erstatte den med brystet og så spiser han lidt. Men når han lige er vågnet er han slet ikke sulten - lader det til.
Om natten når han halvsover så lykkes det at få ham til at spise.
Hvad er der dog sket?
Jeg er bange for at han bliver dehydreret - og mest bange for hans afvisning af brystet vil være permanent :( Jeg havde tanker om at amme længe for at hjælpe hans immunforsvar bedst på vej.
Hvad er bedst nu - skal jeg indstille mig på at malke ud og give sutteflaske fremover eller?
Tak.