Kort middagslur

16. november 2013

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Kort middagslur

Kære Helen,

Tak for de mange råd du har givet andre som også har hjulpet mig - nu er det min tur at spørge :)

Vores datter bliver 1½ år på mandag. Siden hun blev født har hun aldrig sovet i nærheden af det som der står i bøgerne er normalt. Da hun var helt lille sov hun flere lure af kun en halv time af gangen, og vågnede enormt mange gange om natten. Dengang troede vi at det var fordi jeg ikke havde nok mælk og hun skulle amme rigtig tit for at blive mæt. Men hun har altid være buttet, så jeg ved ikke om den holder.

Da hun nåede 4 måneder sov hun så to gange en halv time om dagen, hvis vi var heldige så en hel time af gangen, men jeg skulle næsten altid gå ud og vugge barnevognen for at hun skulle kunne falde i søvn igen efter en halv time.

Nu er den hel gal fordi hun nogen gange kun sover 20 min og det er kun én gang om dagen. Jeg er dybt bekymret for at dette betyder hun ikke udvikler sig som hun skal. Det skal siges at hun ser sund ud, løber rundt, griner, bliver sur, leger, og det er sjældent hun er rigtig ked af det om aftenen selvom hun må være rigtig træt.

I weekenden lægger vi hende til at sove udenfor ved en 12 tiden og hun vågner næsten altid efter 20-30 min, hvorefter vi vugger hende eller går en tur hvis det ikke er nok. Når hun bliver lagt vugger vi bare en lille smule. Det er ...

Annonce

... sket at hun har sovet 1 time og 15 min i træk, men det er sjældent. Det er værst i vuggestuen, to gange i den forgangne uge har jeg fået at vide at hun kun har sovet 15 min. De har prøvet både at lade hende sove ude og sove i en sovesal, dog stadig i barnevogn. Nogle gange sover hun på vej hjem fra vuggestuen, men oftest ikke.

Hun vågner typisk et sted mellem 05:45 og 07:10 om morgenen, det afhænger af om hun har været vågen om natten. Efter en dårlig nat sover hun lidt længere end hvis hun har sovet godt. Hun bliver puttet 19:30 - 20:00.

Hun bruger ikke sut, men har en sutteklud.

Hun spiser havregrød til morgen, dog aldrig meget, ca.kl.7. Derefter får hun rugbrød kl.9 i vuggestuen og frokost kl.11:30. Hun får brød og frugt om eftermiddagen inden jeg henter hende. Hun er blevet super kræsen på det sidste og spiser typisk meget lidt til aftensmad, men kan dette have en indvirkning på hendes middagslur? de siger i vuggestuen at hun spiser sin frokost der.

Mit spørgsmål går derfor ud på hvordan kan vi hjælpe min datter med at sove mere, især i vuggestuen? Jeg bliver så ked af det når de siger at hun kun har sovet 15 min. Pædagogerne virker også kede af det. Og selvom vi får hende til at sove en time i weekenden, er det overhovedet nok?

Jeg glæder mig til at høre fra dig

- en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig