Brev:
Kort middagslur
16. november 2013
Alder:
18 mdr.
Kort middagslur
Kære Helen,
Tak for de mange råd du har givet andre som også har hjulpet mig - nu er det min tur at spørge :)
Vores datter bliver 1½ år på mandag. Siden hun blev født har hun aldrig sovet i nærheden af det som der står i bøgerne er normalt. Da hun var helt lille sov hun flere lure af kun en halv time af gangen, og vågnede enormt mange gange om natten. Dengang troede vi at det var fordi jeg ikke havde nok mælk og hun skulle amme rigtig tit for at blive mæt. Men hun har altid være buttet, så jeg ved ikke om den holder.
Da hun nåede 4 måneder sov hun så to gange en halv time om dagen, hvis vi var heldige så en hel time af gangen, men jeg skulle næsten altid gå ud og vugge barnevognen for at hun skulle kunne falde i søvn igen efter en halv time.
Nu er den hel gal fordi hun nogen gange kun sover 20 min og det er kun én gang om dagen. Jeg er dybt bekymret for at dette betyder hun ikke udvikler sig som hun skal. Det skal siges at hun ser sund ud, løber rundt, griner, bliver sur, leger, og det er sjældent hun er rigtig ked af det om aftenen selvom hun må være rigtig træt.
I weekenden lægger vi hende til at sove udenfor ved en 12 tiden og hun vågner næsten altid efter 20-30 min, hvorefter vi vugger hende eller går en tur hvis det ikke er nok. Når hun bliver lagt vugger vi bare en lille smule. Det er sket at hun har sovet 1 time og 15 min i træk, men det er sjældent. Det er værst i vuggestuen, to gange i den forgangne uge har jeg fået at vide at hun kun har sovet 15 min. De har prøvet både at lade hende sove ude og sove i en sovesal, dog stadig i barnevogn. Nogle gange sover hun på vej hjem fra vuggestuen, men oftest ikke.
Hun vågner typisk et sted mellem 05:45 og 07:10 om morgenen, det afhænger af om hun har været vågen om natten. Efter en dårlig nat sover hun lidt længere end hvis hun har sovet godt. Hun bliver puttet 19:30 - 20:00.
Hun bruger ikke sut, men har en sutteklud.
Hun spiser havregrød til morgen, dog aldrig meget, ca.kl.7. Derefter får hun rugbrød kl.9 i vuggestuen og frokost kl.11:30. Hun får brød og frugt om eftermiddagen inden jeg henter hende. Hun er blevet super kræsen på det sidste og spiser typisk meget lidt til aftensmad, men kan dette have en indvirkning på hendes middagslur? de siger i vuggestuen at hun spiser sin frokost der.
Mit spørgsmål går derfor ud på hvordan kan vi hjælpe min datter med at sove mere, især i vuggestuen? Jeg bliver så ked af det når de siger at hun kun har sovet 15 min. Pædagogerne virker også kede af det. Og selvom vi får hende til at sove en time i weekenden, er det overhovedet nok?
Jeg glæder mig til at høre fra dig
- en bekymret mor