Svar: Menstruation og amning - 10 mdr.
2. september 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at menstruationen kan komme 8 måneder efter fødslen - netop i takt med at antallet af amninger skrues ned og indtaget af skemad sættes op, så går din normale cyklus stille og roligt igang og din menstruation begynder igen. Hos nogle kvinder sker det langt hurtigere efter fødslen, nogle kvinder får menstruation allerede en måned efter fødslen, og hos andre sker det først, når barnet er 1 år eller mere. Det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde, og det kan også være forskelligt fra fødsel til fødsel, så mønsteret er ikke det samme hos samme kvinde fra barn til barn.
Det er på samme måde helt normalt at menstruationen kan være lidt uregelmæssig i starten, ligesom din blødning også kan være voldsommere. Og du skal give det tid og se om ikke det normaliserer sig. Hos nogle kvinder kører menstruationen fuldstændig regelmæssigt, og som man kendte det fra før man blev gravid, men hos andre kvinder er det altså helt anderledes - og derfor er det også vigtigt at man ikke regner med "sikre perioder", for der er stor sandsynlighed for at man kan blive gravid igen.
Hvis din blødning er meget voldsom og det på nogen måde er ubehageligt for dig, så skal du naturligvis drøfte det med din læge. Ellers vil jeg foreslå dig, at du drøfter det med lægen, når din dreng skal til 1 års undersøgelse. Så har din krop haft lidt tid til at komme ind i normal rytme. Det kan være en god idé at føre "menstruationsdagbog" i en periode, så du kan huske hvordan det er, hvor meget du bløder, hvor tit du bløder osv.
Lægen kan undersøge dig, henvise til gynækolog, henvise til ultralydsscanning osv. hvad der nu skønnes behov for. Hos en del kvinder er årsagen hormonel og derfor vil mange kvinder efter en fødsel blive anbefalet en hormonspiral - det kan du også tale med lægen om.
Med hensyn til hormonknopper - så ja, det er bestemt muligt at din dreng får hormonknopper, hvis din cyklus lige nu er ved at finde sig sig og da du stadig ammer. Der kan dog også være tale om varmeknopper eller knopper der kommer som reaktion på noget han spiser - ikke eksem, men knopper rundt om munden, hvis han spiser mad med lidt syre eller andet der kan irritere. Det kaldes for kontakt allergi.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske