Svar: Menstruation og amning - 10 mdr.

2. september 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at menstruationen kan komme 8 måneder efter fødslen - netop i takt med at antallet af amninger skrues ned og indtaget af skemad sættes op, så går din normale cyklus stille og roligt igang og din menstruation begynder igen. Hos nogle kvinder sker det langt hurtigere efter fødslen, nogle kvinder får menstruation allerede en måned efter fødslen, og hos andre sker det først, når barnet er 1 år eller mere. Det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde, og det kan også være forskelligt fra fødsel til fødsel, så mønsteret er ikke det samme hos samme kvinde fra barn til barn.

Det er på samme måde helt normalt at menstruationen kan være lidt uregelmæssig i starten, ligesom din blødning også kan være voldsommere. Og du skal give det tid og se om ikke det normaliserer sig. Hos nogle kvinder kører menstruationen fuldstændig regelmæssigt, og som man kendte det fra før man blev gravid, men hos andre kvinder er det altså helt anderledes - og derfor er det også vigtigt at man ikke regner med "sikre perioder", for der er stor sandsynlighed for at man kan blive gravid igen.

Hvis din blødning er ...

Annonce

... meget voldsom og det på nogen måde er ubehageligt for dig, så skal du naturligvis drøfte det med din læge. Ellers vil jeg foreslå dig, at du drøfter det med lægen, når din dreng skal til 1 års undersøgelse. Så har din krop haft lidt tid til at komme ind i normal rytme. Det kan være en god idé at føre "menstruationsdagbog" i en periode, så du kan huske hvordan det er, hvor meget du bløder, hvor tit du bløder osv.

Lægen kan undersøge dig, henvise til gynækolog, henvise til ultralydsscanning osv. hvad der nu skønnes behov for. Hos en del kvinder er årsagen hormonel og derfor vil mange kvinder efter en fødsel blive anbefalet en hormonspiral - det kan du også tale med lægen om.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til hormonknopper - så ja, det er bestemt muligt at din dreng får hormonknopper, hvis din cyklus lige nu er ved at finde sig sig og da du stadig ammer. Der kan dog også være tale om varmeknopper eller knopper der kommer som reaktion på noget han spiser - ikke eksem, men knopper rundt om munden, hvis han spiser mad med lidt syre eller andet der kan irritere. Det kaldes for kontakt allergi.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.