Brev:
Menstruation og amning - 10 mdr.
2. september 2013
Alder:
10 mdr.
Menstruation og amning - 10 mdr.
Hej Helen,
Tak for dine altid gode råd, ang. vores lille dreng.
Denne gang har jeg nogle enkelte spørgsmål, som primært omhandler mig selv.
Vores dreng er nu 10 måneder. Jeg fik min første menstruation for to måneder siden, trods jeg stadig ammer ham. Jeg har dog nedtrappet amningerne i takt med hans alder.
Min første menstruation kom nærmest på klokkeslet. Den kom den dag, hvor jeg normalt skulle have haft min menstruation, og den var fuldstændig som den plejede at være, inden jeg blev gravid. Jeg blødte "medium" i ca. 4 dage. Gangen efter - altså sidst jeg havde min menstruation - kom den 4 dage forsinket, hvilket der ikke var noget odiøst i. Men, den varede da 7 dage, og de 5 af dagene blødte jeg meget voldsomt i forhold til, hvad jeg plejer.
Siden har jeg haft murren i underlivet - som om min menstruation er lige på trapperne, og den skulle først komme om en uges tid. Jeg mærker det primært når jeg ligger eller sidder stille.
Er det normalt, at man kan have murren mellem menstruationerne (og ikke kun omkring ægløsningstidspunktet), når ens menstruation vender tilbage efter nedtrapning af amningen? (Jeg er IKKE gravid) Er der normalt, at man kan opleve voldsommere blødninger ved nogle af menstruationerne, end man ellers har oplevet inden graviditeten indtrådte?
Det føles som om, at min menstruation er lige på trapperne, men den burde først komme om en uge. Kan den være uregelmæssig, når den vender tilbage efter graviditet og fødsel? Min første menstruation var jo helt normal.
Et sidste spørgsmål: Min søn har, inden for den seneste måneds tid, fået nogle knopper på kinderne, som grangiveligt ligner hormonknopper? (Det er ikke eksem, og han er fuldstændigt upåvirket).
Er det mon mine hormoner som påvirker ham gennem amningen, nu hvor jeg er begyndt at menstruerer igen?
Endnu engang TAK for altid gode, fyldestgørende og meget brugbare råd :-)
Med venlig hilsen,
Maria.