Svar: Meget urolig sidst på natten
28. marts 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Linden
Tak for dit brev og velkommen til :) Hvor dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at sende et brev til mig :)
Der er sandsynligvis lidt forskellige ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er sådan at modermælk består af flere dele. Den første del af mælken er vandholdig. Hvis man malker ud, så ligner den lidt skummetmælk i konsistensen. Denne mælk slukker tørsten og derfor vil børn naturligt nogle gange melde sig, die kortvarigt og få den vandholdige mælk og dermed få slukket tørsten - det er altså ikke kun hygge, men et reelt behov for væske :)
Derudover består mælken er hendes egentlige måltid - det ligner lidt letmælk når man malker ud. Disse måltider er hendes hovedmåltider, det er når hun spiser i længere tid og når du fornemmer at hun slipper og er mæt og brystet mere eftergiveligt - når hun har spist godt, så sover hun ofte godt efterfølgende og ofte vil hun falde i søvn ved brystet godt fyldt op med mælk.
Og så er der den sidste del af mælken, der er tyk som fløde. Hvis man malker ud, så kan man se at fløden lægger sig øverst i flasken og sidder på kanten af indersiden af flasken. Fløden giver ekstra mæthed og giver også elastikker på armene og benene og dobbelthager.
Det er vigtigt at din datter spiser længe på et bryst af gangen, så hun får alle dele mælk med ud. Det er således vigtigt at hun ikke spiser 10 minutter på hvert bryst, men i stedet spiser 20 minutter på et bryst i stedet. Hvis hun spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, så vil hun få forholdsvis meget vandholdig mælk og det kan give ekstra uro i maven. Derfor kan det være en god idé at du lige nu prøver at arbejde på, at hun i løbet af dagen spiser godt fra et bryst af gangen.
Det kan være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får fra et bryst, spiser godt og effektivt der, derefter bøvser, får skiftet ble og så kan hun enten lægges til samme bryst igen men i en ny ammestilling eller hun kan tilbydes toppen fra modsatte bryst, før hun lægges til at sove. Hvis hun tilbydes toppen fra modsatte bryst, så starter du på det bryst, næste gang hun vågner og lader hende spise godt i bund på det bryst, før du så skifter hende og tilbyder modsatte bryst igen.
Din datter har også en alder nu, hvor hun ofte kan komme ind i en rytme hvor hun vil slatspise og slatsove lidt. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte rytme, de spiser og sover anderledes end tidligere og det handler om at de netop i den alder, begynder at interessere sig meget mere opmærksomt på, hvad der sker omkring dem.
Din datter oplever mere og mere af verden nu, hun registrerer mere og mere om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig eller en fremmed og er langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring hende. Det betyder at hun naturligt har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen, ligesom det ofte også betyder, at hun lader sig forstyrre, når hun skal spise og derfor slatspiser lidt.
Det kan være forklaringen på at hun lige nu søger brystet hyppigere om natten, for den mælk hun lige nu ikke helt får - fordi hun afbryder måltider om dagen for hurtigt, ja den skal hun stadig have - og det bliver så om natten.
Derudover så er hu måske også fysisk blevet så stor, at hun har behov for ekstra mælk og netop ved at melde sig hyppigere og også ved at die hyppigere om natten, så producerer du mere mælk. Det kan hos jer derfor også handle om et appetitspring, hvor hun lige nu dier hyppigt, for at få din mælkeproduktion sat lidt op. Igen kan det være en rigtig god idé at amme hende to gange mellem hver lur i løbet af dagen, for på den måde at få stimuleret til ekstra mælk samtidig med at du får hende fyldt lidt ekstra op :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske