Brev:
Meget urolig sidst på natten
28. marts 2013
Alder:
3 mdr.
Meget urolig sidst på natten
Hej Helen :)
Tak for en dejlig brevkasse, jeg har fået svar på mange spørgsmål herfra..
Men nu må jeg alligevel selv komme med et...
Jeg har en skøn brystglad pige på 3 måneder. Hun vejer 7,5 kg og er 61 cm lang, så hun er godt i stand.
Der gik ikke lang tid fra hun var født til hun sugede sig fast på mit bryst og har nærmest ikke sluppet igen :)
De første par måneder ville hun have mad hver 2. Time hele døgnet (nogen gange hver time). Nu kan der godt gå 3 imellem, men næsten aldrig i dagtimerne
Vi er begyndt på at køre en rytme ind de sidste par uger som ser sådan her ud:
Kl 6-7 vågner og får mad. (Herefter leger min kæreste hende så så jeg kan sove en time)
Kl 8-8.30 kommer hun ind til mig i sengen og bliver ammet og sover lur. (1-1/12 time)
11.30 ammes og lur igen (1-1 1/2 time)
14.00 ammes og lur (1- 1 1/2 time)
17.00 ammes og lille lur (30-45 min)
(Tit bliver hun ammet ind imellem også)
Omkring kl 19.00 bliver hun lagt for natten og sover til ved 10-11
Der går jeg som regel i seng og ammer hende og så sover hun til 1-2 tiden (3 på en rigtig god nat)
Her går det så galt! Fra ca 2 og resten af natten er hun meget urolig, hun vågner hele tiden, det kan være hver 10 min til en time. Hun søger meget efter brystet, men virker samtidig som om hun måske har ondt i maven? Hvis jeg lægger hende til brystet sutter hun kort og sover så videre. Men vågner hurtigt igen. (Når jeg siger vågner skal det lige siges at tit virker det som om meget af det her foregår i søvne, hun er i hvert fald ikke helt vågen med åbne øjne) så hun ligger og klynker og drejer hovedet fra side til side og fægter med arme og ben, nogen gange kan jeg ta hende op i armene og vugge hende og så falder hun straks til ro, men 10-30 min efter begynder hun så igen.
Nogen gange sidst på natten når jeg ikke kan mere lægger jeg hende ved siden af mig, ammer hende og lader hende sove med brystet, men også her bliver hun hurtigt urolig og slipper brystet og finder det igen, slipper, søger, slipper, søger.
Og til sidst kan jeg slet ikke gennemskue om hun er sulten eller har spist for meget og har ondt...
Så jeg mangler lidt en plan for hvad jeg skal gøre for at få hende til at sove mere sammenhængende sidst på natten og hvor meget hun skal ammes så jeg ikke får overfodret hende.
Det skal lige siges at hun ikke vil ta sut. Og når jeg lægger hende gør jeg som du har foreslået mange andre at hun får mælk og bliver lagt i sin seng lige i det hun lukker øjnene, hvilket også fungerer fint :)
Glæder mig til at høre dine tanker om min lille guldklump :)
Med venlig hilsen
linden