Svar: Afvænning

10. februar 2013

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Titima og Mogens

Tak for dit brev og velkommen til :) Altid hyggeligt at få spørgsmål fra forskellige steder i verden :)

Det lyder som en rigtig god alder, at stoppe amning i og der er bestemt ingen grund til at erstatte med flaske, modermælkserstatning osv. Jeres datter kan sagtens drikke af en kop og hun kan få letmælk eller vand af kop. Hendes behov for mælk bliver dækket, hvis hun får 350 ml mælk dagligt og herunder tæller mælk af kop, sovs, en portion yoghurt osv. Ost er også en vigtig og god kilde til at sikre hende kalk. Så er næringsmæssigt har hun ikke behov for amningen og kan fint få sit behov stillet på anden vis.

Tryghedsmæssigt, så er amningen jo af stor betydning. Hun forbinder sandsynligvis brystet med noget meget trygt og nært. Når hun er træt, mangler overskud, er ked af det osv. så søger hun mor og mors bryster. Og derfor er det vigtigt at I nu introducerer en substitut. Det er ikke et spørgsmål om at hun skal have "en kold tyrker", men derimod et spørgsmål om at hun nu skal lære at finde trøst i noget andet.

Det behøver bestemt ikke være en sut, med den alder hun har, det kan i stedet være en puttebamse, slaskedukke eller lignende. Netop i 12-18 måneders alderen begynder børn at tage en sådan substitut til sig og det er en rigtig god idé at introducerer dette nu. Fordelen ved en puttebamse eller lignende er at det er hende selv der styrer behovet, hun kan nulre sin næse, kramme den, putte med den osv. når hun har lyst og hun kan gøre det uanset om I er der eller ej. Hun kan således bruge den, når hun er ked af det, træt, skal passes af andre osv. Den er hendes og den følger hende hele tiden, som mors bryst jo naturligt ikke gør.

Jeres datter skal også tilbydes masser af mad og drikke i løbet af dagen, så I sikrer jer at hun ikke søger brystet fordi hun er sulten eller tørstig og mit forslag til en dagsplan til en pige på 15 måneder ser således ud:

Morgen: Havregrød eller lignende lavet med vand og mælk, letmælk af kop.

Formiddag: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.

Evt. formiddagslur

Frokost: Fiberholdigt brød med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta. Hun kan få varm med eller kold frokost. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop mælk inden hun puttes til middagslur, som erstatning for amningen og som nyt ritual og puttes med sin bamse, slaskedukke eller lignende.

Eftermiddag: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion yoghurt med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.

Aften: Familiemad, samme mad som I spiser, naturligvis krydret, så det passer til hende og i en konsistens som hun kan kapere. Der skal igen være kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Mad i stykker og også moset mad. Letmælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød som fast del af hendes putteritual. Det mætter hende godt og forbereder hende til en god nat.

Puttes uden amning, men med masser af nærhed, fysisk kontakt. Evt. godnathistorie, sin puttebamse osv. Og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Vågner hun og er tørstig om natten, så kan hun tilbydes lidt vand. I kan evt. give hende vand i en drypfri kop. Hun kan evt. have denne hos sig i seng og selv drikke, hvis hun har brug for det. Fordelen her er at hun er selvhjulpen og I kan sove, samtidig med at I styrer mængden af vand i koppen. I kan således nøjes med at give hende 100-150 ml i koppen og på den måde sikrer at hun ikke drikker størstedelen af sit væskebehov om natten, men i stedet om dagen. Da i bor et sted hvor det er varmt, er det dog helt reelt og fint at hun har muligheden for at drikke ...

Annonce

... vand om natten, men I styrer mængden :)

Det lyder for mig som om at din hustru ammer rigtig meget og jeg tænker at I er nødt til at skære ned på amningerne stille og roligt. Dette fordi hun risikerer at få en brystbetændelse, hvis hun stopper fra den ene dag til den anden ... Derfor er det vigtigt at I får fjernet nogle af amningerne og erstatte med mad og vand af kop i stedet og så nye ritualer i forbindelse med søvn.

Det er ikke sikkert at det går helt uden gråd fra jeres datters side, for hun vil naturligt ikke kunne forstå, hvorfor hun nogle gange må ammes og andre gange ikke må. Hun kender jo ikke klokken, hun ved bare at hun vil have brystet og forstår ikke, hvorfor I pludselig nægter hende dette. Men det er vigtigt, at hun nu får rigtig mad og meget mindre mælk og I er nødt til at træffe nogle valg ud fra at I naturligt som voksne ved bedst - og så må I rumme, at hun bliver frustreret og ked af det.

I skal derfor give hende masser af tryghed, nærhed, fysisk kontakt - at hun ikke får brystet er ikke det samme som at hun ikke stadig skal have tryghed og mærke at I er der, men bryst og trøst er nu to forskellige ting - og det ved hun godt med den alder hun har. Hun kan godt skelne bryst og mor, hun ved godt at det ikke er "et hele".

Hun kender sandsynligvis godt til at noget er slut. I slår ud med hånden, når mælkekartonen er tom og signalere slut - der er ikke mere. Det samme når bogen klappes sammen - historien er slut, der er ikke mere historie nu. Det samme skal mor gøre omkring brystet - fortælle at det er slut, at der ikke er mere og så skal hun naturligvis tilbydes et alternativ - noget at spise og vand at drikke af en kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være rigtig godt at mor sover med en stram t-shirt eller lignende, så lillepigen ikke kan søge brystet selv om natten - det vil være umenneskeligt at ligge med brysterne fremme og så nægte hende adgang:) Det kan derfor også være en rigtig god idé at du i en periode tager over om natten og sover sammen med jeres datter. Du kan jo sagtens give hende masser af nærhed, fysisk kontakt, lade hende mærke at du er der, trøste, berolige osv. Men du kan af gode grunde ikke amme og derfor er den mulighed udelukket. Jeg vil tro at I efter 3 nætter, vil kunne fornemme en forskel - ikke at hun har glemt brystet efter 3 nætter, men hun vil have lettere ved at falde til ro og vil lettere acceptere at brystet ikke er der ....

Hvis I skønner at det er nødvendigt at sætte amningen ned, så vil det være godt at bibeholde amning f.eks. aften og sen aften, hvorefter du så sover sammen med lillepigen. På den måde så sikrer I at mors bryster bliver tømt, men kommer også ind i en rytme, hvor jeres datter lærer at sove uden at skulle have brystet om natten og samtidig vil hun naturligt være mere sulten om morgenen og vil kunne begynde at spise mere mad og dermed også kunne undvære brystet bedre.

Hvis I skønner at I er nødt til at stoppe med amningen fra den ene dag til den anden, så vil mor sandsynligvis være nødt til at malke lidt ud, for at få tømt brysterne og ikke få brystbetændelse.

Jeg synes ikke I behøver vente med afvænning til I er flyttet. I skal bo tæt på hvor I bor lige nu og hun har jer begge hos sig i løbet af dagen. Hun er omgivet af tryghed og det vil være fint at ændre på amning og rytme netop fordi der lige nu alligevel sker et skift .. I kan dog også vælge at vente, hvis I selv lige nu mangler overskuddet til at være der for hende. Det er vigtigt at I har overskuddet til at rumme hende, når hun naturligt bliver frustreret over pludselig ikke at få brystet, som hun er vant til og måske er det svært at rumme, fordi I står midt i flytterod ...

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin